unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
unavailable
ملخص البحث هدف هذا البحث إلى الکشف عن مدى فاعلية إستراتيجية مقترحة فى تنمية التفکير المتشعب والتحصيل فى الرياضيات لدي تلاميذ الصف السادس الإبتدائي. تکونت عينة الدراسة من ( 78) تلميذاً : (38) تلميذاً للمجموعة التجريبية ، (40) للمجموعة الضابطة. وقد تم إعداد دليل للمعلم ، کتيب للتلميذ ، وتم إعداد أداتي الدراسة وهما: إختبار التفکير المتشعب وإختبار التحصيل فى الرياضيات ؛ وقد تم ضبطهما إحصائياً وتطبيقهما بعدياً على التلاميذ مجموعتى البحث. أشارت نتائج الدراسة إلى فاعلية الإستراتيجية المقترحة فى تنمية مهارات التفکير المتشعب والتحصيل فى الرياضيات لدي تلاميذ الصف السادس الإبتدائي. وفى ضوء هذه النتائج يوصى الباحث بضرورة تدريب المعلمين على استخدام الإستراتيجية المقترحة فى تدريس الرياضيات بصفة عامة ومادة الهندسة بصفة خاصة . Abstract The current research aimed to discover the Effectiveness of the use of a Suggested Strategy in developing Divergent thinking Skills and Mathematics achievement of 6th grade primary stage pupils. The researcher prepared these tools (a teacher guide , a pupils book , a achievement test, Divergent thinking test ) . The sample of the study consist of (78) of 6th year primary stage pupils. It assigned to an experimental group (38) and a control one where each consist of (40) students. The experimental groups were taught by the Suggested Strategy. The Control groups were taught by regular instruction. The results showed that using Suggested Strategy prove to be effective on developing Divergent thinking Skills and achievement in Mathematics for the target study . The researcher recommended that the teachers should be trained in using of a Suggested Strategy in teaching Geometry .
unavailable
الملخص هدفت هذه الدراسة إلى تحديد قائمة بالمعايير المهنية اللازمة لمعلمي الدراسات الاجتماعية بالمرحلة المتوسطة، والتعرف على أثر الخبرة والتخصص من حيث مدى توافر المعايير لدى مجموعة من المعلمين، تکونت عينة المختصين: من (80) مختصاً ممن يعملون بتعليم الدراسات الاجتماعية من أساتذه جامعات، ومشرفين تربويين في تخصص المناهج وطرق التدريس، ومعلمين بالمدينة المنورة لتحديد قائمة بالمعايير المهنية اللازمة لمعلمي الدراسات الاجتماعية بالمرحلة المتوسطة،وعينة المعلمين: من (40) معلم من معلمي الدراسات الاجتماعية، وتم تطبيق بطاقة الملاحظة والمقابلة عليهم لتحديد مدى توافر المعايير المهنية لديهم، وقد کشفت نتائج الدراسة عن ثبوت المعايير اللازمة لدى معلمي الدراسات الاجتماعية بالمرحلة المتوسطة، وأن توافر المعايير المهنية لدى المعلمين جاءت بنسبة قليلة باستثناء المعيار المتعلق بأخلاقيات العمل فقد جاءت بدرجة مرتفعه، والمعيار المتعلق بالتثقيف التکنولوجي بنسبة متوسطة، ولا يوجد أثر للخبرة على توافر المعايير بشکل عام إلا في معيار التفاعل، حيث تظهر النتائج أن المعلمين ذوي الخبرة القصيرة يتوافر لديهم معيار التفاعل بشکل أکبر من ذوي الخبرة المتوسطة والطويلة ، وأن المعلمين ذوي الخبرة الطويلة يتوافر لديهم معيار التفاعل بشکل أکبر من ذوي الخبرة المتوسطة، وأظهرت النتائج أن المعلمين ذوي الخبرة القصيرة يتوافر لديهم معيار التقويم بشکل أکبر من ذوي الخبرة المتوسطة، وأن المعلمين ذوي الخبرة المرتفعة يتوافر لديهم معيار التقويم بشکل أکبر من ذوي الخبرة القصيرة والمتوسطة، ولا يوجد فروق في التخصص على توافر المعايير بشکل عام إلا في معيار الإبداع ، حيث أظهرت النتائج أن معلمي التاريخ يتوافر لديهم معيار الإبداع بشکل أکبر من معلمي الجغرافيا، وأن معلمي الجغرافيا يتوافر لديهم معيار التثقيف التکنولوجي بشکل أکبر من معلمي التاريخ. الکلمات المفتاحية: معلمي الدراسات الاجتماعية، التقويم ، المعايير المهنية. Abstract This study aimed at determining a list of the professional standards for the teachers of Social Studies at the Prep Stage, and determining the extent to which these standards are possessed by a group of Social Studies teachers at the Prep Stage. It also aimed at identifying the impact of both the experience and specialization of a group of the Social Studies teachers in terms of the professional standards they posses, as well as developing a proposal to develop the performance of the teachers of the Social Studies. The study sample consisted of (80) specialist who work teaching social studies from university professors, , and supervisors educators majoring in curriculum and teaching methods, and Social Studies teachers in Al-Medina Al-Munawarah. and sample of teachers: From (40) teacher social studies teachers Prep Stage, was applied in the study, an observation sheet, and a guided interview sheet, the results of the study revealeded that all of the proposed standards (including all indicators) were accepted as to be needed in the contemporary professional standards that should be possessed that all on proven standards for the social studies teachers phase medium, and the availability of professional standards of teachers came by a few exception of criteria relating to business ethics has The high degree, the standard relating to education technology by medium, and there is no trace of the experience on the availability of standards in general, but in standard interaction where the results show that teachers experienced short they possess standard interaction larger experienced medium and long term, and that teachers with long experience available They have standard interaction larger experienced medium, and the results showed that teachers experienced short they possess standard Calendar larger experienced medium, although teachers experienced high they possess standard Calendar larger experienced short-and medium-sized, and there are n the availability of specialty standards in general, but in the standard of creativity, where the results showed that history teachers have available standard larger creativity of teachers of geography, and geography teachers have available standard larger technological education of history teachers. Keywords: Social Studies teachers , evaluation, Professional Standards.
مستخلص الدراسة: هدفت الدراسة لتعرف مستوى إدراک معلمات الروضة لدورهن في التنشئة العلمية لطفل ما قبل المدرسة من خلال استخدام اختبار الخبرات المرتبطة بالعلوم ومقياس التصورات المرتبطة بالعلوم لعينة من معلمات الروضة وطالبات الفرقة الأولى والفرقة الرابعة شعبة طفولة بکلية التربية جامعة بني سويف خلال العام الجامعة 2011/ 2012، وأشارت النتائج إلى أن مستوى الخبرات المرتبطة بالعلوم جاءت (متوسط، ومتوسط، ومرتفع) للعينات الثلاث على الترتيب، أما التصورات المرتبطة بالعلوم فقد کانت (مرتفع، و متوسط، و مرتفع) للعينات الثلاث على الترتيب، وأرجعت الدراسة تلک النتائج لتنامي الاهتمام للتنشئة العلمية في مناهج رياض الأطفال وخاصة المنهج الجديد الذي خصص مجالاً مستقلاً للعلوم، ومن ثم الاهتمام بتدريب المعلمات في مجال التنشئة العلمية للطفل، وهو ما فسر ارتفاع مستوى التصورات المرتبطة بالعلوم، وبمقارنة متوسطات درجات العينات الثلاث اتضح وجود فروق دالة احصائياً في اختبار الخبرات المرتبطة بالعلوم وکذلک مقياس التصورات المرتبطة بالعلوم لصالح طالبات الفرقة الرابعة شعبة طفولة في مقابل طلاب الفرقة الأولى والمعلمات، في حين يوجد فروق دالة إحصائيا لصالح المعلمات في صالح المعلمات في مقابل طلاب الفرقة الأولى وبذلک يکون يختلف مستوى الإعداد باختلاف مستوى الإعداد قبل الخدمة بحيث يزداد مستوى الخبرات بزيادة فرقة الطالبات من الوى للرابعة، في حين يحتل المعلمات أثناء الخدمة مستوى متوسط بينهما. وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بمزيد من تأهيل وتدريب معلمات الروضة قبل وأثناء الخدمة في المجالات العلمية لزيادة مستوى خبراتهن وتصوراتهن المرتبطة بالعلوم، وخاصة طالبات الفرقة الأولى بتوفير مقرر في التربية العلمية للطالبات؛ وذلک لمساعدة طفل ما قبل المدرسة في التنشئة العلمية کضرورة ملحة في هذا العصر. The level of consciousness of kindergarten teachers before and during the service about their role in scientific formation of the preschool child Dr. Hala Abd Elkader Said ElSenousy. Lecturer of science& Methodology. Faculty of Education \ Beni Suef University. Abstract: The study aimed to determine the level of consciousness kindergarten teachers for their role in the scientific formation preschool child through the use of test of the experiences related to science and scale of perceptions related to science of three samples of kindergarten teachers, first and fourth grade students in the Children's branch of Faculty of Education, Beni-Suef University, during the 2011/2012. The Results showed that the level of expertise related to science showed (average, average, and high) of the three samples in that order, while perceptions related to science was (high, medium, and high) of the three samples in that order, by comparing the mean scores of the three samples showed statistically significant differences in test of experiences related to science and scale of perceptions related to science for the benefit of the fourth year students. The study recommended further treatment and training kindergarten teachers before and during the service in the fields of science, to increase the level of experience and associated with science, especially students first division to provide a decision perceptions related to science education for students; in order to help pre-school child in the scientific formation as an urgent necessity in this age.
AbstractThe purpose of this study was to investigate the views of primary EFL teachers in Kuwaiti public schools of the competencies of fifth grade pupils in the English language skills after studying the language for five years. The study employed the quantitative method by means of a questionnaire. The participants were seventy three female teachers from Al-Farwaniya Educational District. The responses were analyzed using descriptive statistics, t-test and One Way ANOVA. The results revealed teachers’ perceptions about primary pupils’ competencies in English and the difficulties students encounter as EFL learners.The study concluded with recommendations to enhance the teaching of EFL in primary public schools to benefit from those years in teachingEnglish as a foreign language. Keywords:English as a Foreign Language (EFL), Female Teachers’ Views, Language Skills, Competencies, Primary School, Kuwait.وجهات نظر معلمات اللغة الانجليزية کلغة أجنبية لکفاءة تلاميذ الصف الخامس الابتدائي في مهارات اللغة الإنجليزية في المدارس الابتدائية الحکومية في الکويتالملخص:هدفت الدراسة إلى التعرف على توجهات نظرمعلمات اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية في المدارس الابتدائية الحکومية في دولة الکويت لکفاءت وتمکن تلاميذ الصف الخامس من مهارات اللغة الإنجليزيةبعد دراسةاللغةلخمس سنوات. استخدمتالدراسة المنهجالکميمن خلال تطبيقاستبيان مکون من 38 بندا وزعت على أربع محاور. بلغ عدد المشارکاتثلاث وسبعينمعلمةمنمنطقةالفروانيةالتعليمية. تم تحليلاستجاباتباستخدامالإحصاء الوصفي، اختبار(t) واختبار One Way ANOVA)). کشفت النتائج عن وجهات نظر المعلمات لکفايات تلاميذ الصف الخامس ابتدائي في اللغة الإنجليزيةوالصعوبات التي تواجههمکمتعلمين.واختتمت الدراسة بتوصياتلتعزيز تدريس اللغة الإنجليزية کلغة أجنبيةفيالمدارس الابتدائيةالحکومية والاستفادة من سنوات المرحلة الابتدائية في تعلم اللغة الإنجليزيةکلغة أجنبية.الکلمات المفتاحية: اللغة الانجليزية کلغة أجنبية، وجهات نظر المعلمات ، مهارات لغوية، کفايات، المدارس الابتدائية، الکويت.