جامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801واقع التعليم الجامعي في ضوء اقتصاد المعرفة ومبررات التحول نحو الجامعة المنتجة163415346510.21608/maeq.2020.153465ARإسراء محمد احمد محمدرجبباحثة دکتوراة
کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادىJournal Article20210117<strong>المستخلص:</strong>
تعاصرالمجتمعات الحالية اقتصاد يتميز بالنمو المتسارع للمعرفة ومعدلات الاکتشافات العلمية والابتکارات التکنولوجية.حيث تحولت المجتمعات من مجتمعات صناعية الي مجتمعات قائمة علي المعلومات والمعرفة، فلم يعد رأس المال المادي هو العامل الاساسي للقوي الاقتصادية، بل اصبح رأس المال المعرفي هو المحدد الجوهري لقوة المجتمعات، وبات امتلاک المعرفة والقدرة علي توظيفها في مختلف المجالات هو المعيار الرئيسي لقياس تقدم الدول. ويمثل العنصرالبشري هو الرأس المال الفکري الحقيقي لهذا لاقتصاد،لانه هوالذي ينتج ويدير ويوظف المعرفة. غيران المتأمل لواقع التعليم الجامعي في مصريجده لايزال يفتقد القدرة للاستجابة لتلک المتغيرات المحلية والعالمية،بالاضافة الي العديد من التحديات التعليمية والتمويلية والتکنولوجية التي يواجهها وغيرها من المبررات الاقتصادية والاجتماعية التي دعت الي ضرورة التوجه نحو الجامعة المنتجة لتوفير مصادر تمويل ذاتية اضافية ومعالجة التحديات ومواکبة المتغيرات التي فرضها عصر اقتصاد المعرفة . وتتناول الباحثة فيما يلي واقع التعليم الجامعي في ضوء اقتصاد المعرفة ومبررات التوجه نحو الجامعة المنتجة.
<strong>الکلمات المفتاحية:</strong> اقتصاد المعرفة؛الجامعة المنتجة؛ التعليم الجامعي .
<strong> </strong>
<strong>Reality of University Education in the light of Knowledge Economy, and Justifications of shifting towards Productive University</strong>
<strong> </strong>
<strong>Esraa Mohamed Ahmed Mohamed Ragab</strong>
PhD Scholar at Department of Education Principles
Qena Faculty of Education, South Valley University
<strong> </strong>
<strong>Abstract:</strong>
Today's societies are experiencing an economy characterized by the rapid growth of knowledge, the rates of scientific discoveries, and technological innovations.As societies transformed from industrial societies into societies based on information and knowledge, material capital is no longer the main factor for economic power, but knowledge capital has become the essential determinant of the strength of societies. And possessing knowledge with the ability to employ it, in various fields, has become the main criterion for measuring the progress of countries. Thus the human element is the real intellectual capital of this economy, because it is the one that produces knowledge, then manages and employs it.However, the reality of university education in Egypt still lacks the ability to respond to these local and global variables, in addition to the educational, financing and technological challenges that it faces, and other economic and social justifications. All of that called for the need to go towards the productive university to provide additional self-financing sources, address the challenges and keep pace with the changes imposed by knowledge economy.
<strong>Keywords</strong><strong>:</strong> economy characterized, productive university, Education universityhttps://maeq.journals.ekb.eg/article_153465_4f3df399218a9a6c1573c787afd884af.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801الخصائص السيکومترية لمقياس التنافر المعرفي لدى معلمي المرحلة الابتدائية355615341210.21608/maeq.2020.153412ARماجدة محمد علىأحمدباحثة دکتوراه
کلية التربية بقنا ـ جامعة جنوب الواديJournal Article20210119<strong>المستخلص</strong><strong>:</strong><br /> هدف المقال الحالي إلى دراسة الخصائص السيکومترية لمقياس التنافر المعرفي لدى معلمي المرحلة الابتدائية, وللتحقق من ذلک, تم تطبيق المقياس على عينة قوامها 200 معلمًا من معلمي المرحلة الابتدائية, وقد تم التأکد من صدق المقياس من خلال التحليل العاملي الاستکشافي الذى اسفر عن استخراج خمسة عوامل هم (بُعد العمل, البُعد الاجتماعي ,بُعد التکيف الشخصي , البُعد العاطفي , بُعد التطوير والاستمرارية), وتم التحقق من نتائج التحليل العاملي الاستکشافي من خلال إجراء التحليل العاملي التوکيدي على بيانات عينة استطلاعية قوامها 200 معلمًا من معلمي المرحلة الابتدائية, وأظهر نتائج التحليل أن مؤشرات المطابقة حققت مطابقة جيدة لمقياس التنافر المعرفي القائم على منتج التحليل العاملي الاستکشافي,وللتأکد من ثبات المقياس تم حساب معامل الفا کرونباخوتراوحت قيم معاملات الفا لأبعاد المقياس ما بين (734.-890.) بثبات کلى (894.), وحساب معامل سبرمان- براون للتجزئة النصفية يساوى (0.843) والذي أظهر معامل ثبات عال ٍللمقياس.<br /> <strong>الکلمات المفتاحية:</strong> التنافر المعرفي, نتائج المقياس.<br /> <br /> <strong>The psychometric properties of cognitive dissonancescale among the teachers of the primary stage</strong><br /> <strong>Magda Mohamed Ali Ahmed</strong><br /> PhD Scholar at Department of Education Principles<br /> Qena Faculty of Education, South Valley University<br /> <strong>Abstract:</strong><br /> The aim of the present article to study the psychometric properties of cognitive dissonancescale among the teachers of the primary stage,to verify this the scale was applied to a survey sample of 200 teachers of the primary stage, the validity of the scale was confirmed through the exploratory factor analysis that resulted in the extraction of five factorsthey(the work dimension, personal adjustment dimension, social dimension, emotional dimension, development and continuity dimension) theexploratory factor analysis results was verified by Procedure confirmatory factor analysis to a sample of 200 teachers of the primary stage, the analysis showed that fit index achieved a good fit for the cognitive dissonance scale based on the exploratory factor analysis product,to ensure the the reliability of the scale it was account Cronbach's Alphathe values of the Alpha coefficients for the scale dimensions ranged between (.734- .890.), with total reliability (.894), and account the Spearman-Brown coefficient for the split-half equal to (.843), it showed a high reliability coefficient for the scale.<br /> <strong>Keywords</strong>: Cognitive dissonance, The results of the scalehttps://maeq.journals.ekb.eg/article_153412_d09aa4143e9e7aee86f4c0a8e2a53184.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801أسس التنمية المهنية لمديري المدارس ومتطلباتها ومعوقاتها579015341610.21608/maeq.2020.153416ARمنتهى إبراهيمالخميسباحثة دکتوراه
کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الواديJournal Article20210118<strong>المستخلص :</strong>
هدف البحث إلى تعرف أسس التنمية المهنية لمديري المدارس؛ انطلاقا من أن التنمية المهنية تعد من أهم المفاهيم التي تتصل بترقية قدرات الإنسان في مجالات العمل المختلفة. وأنه على مستوى الإدارة التعليمية بدأ الاهتمام يتزايد بالتنمية المهنية لمديري المدارس، وأصبحت ضرورة في ظل عالم سريع التغيرات؛ جعلت دور مدير المدرسة يتسع وتزداد أعباءه ومسئولياته التي فرضتها طبيعة العصر وتحدياته.
وذکرت الباحثة أن مفهوم التنمية المهنية لمديري المدارس يتبلور في کونها عملية مخططة ومنظمة، تستهدف تطوير مهارات وخبرات المديرين المهنية، لأجل تحسين الأداء المهني لتحقيق الأهداف المطلوبة في المؤسسات التعليمية. وأکدت على أن التنمية المهنية غايتها تطوير أداء القيادات في ضوء خبراتهم . وبينت الباحثة مبررات ودواعي التنمية المهنية، کما أشارت إلى أهميتها بالنسبة لمديري المدارس، ورصدت الباحثة أهم مجالات التنمية المهنية ومداخلها، وأشارت إلى أن إحداث التنمية المهنية في مجموعها بشکل عام يقتضي الاهتمام والعناية بمختلف المداخل وأکدت على مدخل إدارة المعرفة باعتباره مدخلا مهما في ضوء تنامي المعرفة في الوقت الراهن وتطور التکنولوجيا المتصلة بها، کما ذکرت أساليب التنمية المهنية، ومعوقاتها والسلبيات التي تحد من نجاح جهودها، وأکدت على ضرورة توفير المتطلبات المادية والبشرية والتنظيمية اللازمة لنجاح برامج التنمية.
<strong>الکلمات المفتاحية :</strong> أسس التنمية المهنية – متطلباتها - معوقاتها .
<strong>Principles of Professional Development for School Principals,</strong>
<strong>Requirements and Constraints</strong>
<strong> </strong>
<strong>Montha Ibrahem Al-Khames</strong>
PhD Scholar at Department of Education Principles
Qena Faculty of Education, South Valley University
<strong>Abstract:</strong>
This research aimed to identify the foundations of professional development for school principals, based on the fact that professional development is one of the most important concepts related to upgrading human capabilities in various fields of work. Moreover, at the level of educational administration, interest in the professional development of school principals began to increase, which rendered it indispensable in light of this rapidly changing world, which witnessed an expansion of the school principal’s role and an increase in the burdens and responsibilities he/she assumes as dictated by the nature and challenges of the times.The researcher stated that the concept of professional development for school principals manifests itself in the fact that it is a planned and organized process aimed at developing the professional skills and expertise of principals, in order to improve professional performance and achieve the required objectives in educational institutions. She also emphasized that professional development aims at developing the leaders’ performance in light of their expertise.The researcher explained the justifications and reasons for professional development, pointing out its importance for school principals. She also monitored the most important areas and approaches of professional development, indicating that the implementation of professional development as a whole requires in general paying close attention to the various approaches, emphasizing the importance of the knowledge management approach in light of the currently growing knowledge, and the advances witnessed by the technology associated with it. She also pointed out the methods of professional development.
<strong>Keywords</strong>: Principles of Professional Development – Requirements – Constraints.https://maeq.journals.ekb.eg/article_153416_f3b7a5a6378d13cb9ceebd3beedca6ef.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801التعليم الثانوي العام في ضوء مجتمع المعرفة9112515341710.21608/maeq.2020.153417ARرحاب علاء الدين محمد محمدالخطيبباحثة دکتوراة
کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادىJournal Article20210119<strong>المستخلص:</strong>
يهدف هذا البحث إلى التعرف على (نظام التعليم الثانوي العام في ضوء مجتمع المعرفة) ،من خلال عرض لمفهوم التعليم الثانوي في مجتمع المعرفة من حيث أهميته وأهدافه ، ودورالتعليم الثانوي في مجتمع المعرفة ، وفلسفته،کما يتناول البحث أدوار المعلم في التعليم الثانوي في مجتمع المعرفة ،من حيث إنتاج المعرفة ، وتوظيف ونشر المعرفة . واستخدم البحث المنهج الوصفي ، الذي يقوم على رصد ومتابعة دقيقة لظاهرة أو حدث معين في فترة زمنية معينة ، وقد أشار البحث إلى أنه مع ظهور التقنيات الحديثة وتوظيفها في العملية التعليمية ،کان لابد من إعداد أفراد يستطيعون التفاعل مع معطيات عصر المعرفة وتغيراته ، فأصبح المعلم الذي يُعتبر أحد المحرکات الهامة في العملية التعليمية المرشد الإيجابي لطلابه في التعامل مع متغيرات التکنولوجيا الحديثة والمراقب الفعّال لسير العملية التعليمية من خلال تلک التقنيات الحديثة ، کذلک لا بد من ضرورة تفعيل دور التعليم الثانوي العام في مصر بما يواکب أهم التطورات العالمية والتحسين التربوي في العملية التعليمية ، من حيث مناهج التعليم ، والمتعلم ، والمعلم ، البيئة التعليمية ، التقويم ، والاستفادة من التحولات الاقتصادية والمعرفية والتکنولوجية وتوظيفها لإحداث إصلاحات جوهرية في هيکل النظام التعليمي ليتمکن من مسايرة التطورات المعرفية والتکنولوجية.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong> : التعليم الثانوي ، مجتمع المعرفة ، دور المعلم في التعليم الثانوي
<strong>"General secondary education in light of the knowledgesociety</strong>
<strong>Rehab Alaa Eldin Mohamed Mohamed</strong>
PhD Scholar at Department of Education Principles
Qena Faculty of Education, South Valley University
<strong>Abstract</strong>:
This research aims to identify (General Secondary Educationin the Knowledge Society), through a presentation of the concept of secondary education in the knowledge society in terms of its importance and objectives, the role ofsecondary education in the knowledge society, the philosophy of secondary education, and the teacher's roles in secondary education in the knowledge society, in terms of producing knowledge, employing and dissemination of Knowledge.The research used the descriptive approach, which is based on accurate monitoring and follow-up of a specific phenomenon or event in a specific period of time.The research pointed out that with the emergence of modern technologies and their employment in the educational process, it was necessary to prepare individuals who could interact with the data of the knowledge age and its changes, so the teacher, who is considered one of the important engines in the educational process, became a positive guide for his students to deal with modern technology variables and an effective observer of the educational process through these new technologies, it is also imperative to activate the role of general secondary education in Egypt in a way that keeps up with the most important global developments and educational improvement in the educational process, in terms of education curricula, the learner, the teacher, the educational environment,and the evaluation ,and taking advantage of economic, knowledge and technological transformations and employing them to bring fundamental reforms in the structure of the educational system so that it can be able to keep pace with knowledge and technology developments.
<strong>Key Words:</strong>Secondary education, knowledge society, the role of the teacher in secondary educationhttps://maeq.journals.ekb.eg/article_153417_7b8f8c6f1cf96c11b33072e427b1b3f8.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801اضطراب تشتُّت الانتباه المصحوب بفرط الحرکة لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية بمدينتي قوص ونقادة بمحافظة قنا12615715341810.21608/maeq.2020.153418ARالقمص يوحنا وبالميلاد يوحنا روفيرهارفيباحث ماجستير
کلية التربية بقنا -جامعة جنوب الواديJournal Article20210117<strong>المستخلص :</strong>
<strong> يهدف هذا البحث إلى استقراء واقع المُجتمع المحلي الضيِّق الذي يعيش فيه الباحث مُمثَّلاً في مدينتي قوص ونقادة التابعتين لمحافظة قنا بصعيد مصر فيما يتعلَّق باضطراب تشتُّت الانتباه المصحوب بفرط الحرکة </strong><strong>ADHD</strong><strong> من حيث مُعدَّل انتشاره بين تلاميذ المرحلة الابتدائية بصفةٍ عامةٍ، ومُعدَّل انتشاره بين کلِّ من الذکور والإناث منهم –کلٍ على حدا، ومُعدَّل انتشاره بين تلاميذ المدارس الحکومية والخاصَّة.ولتحقيق هدف هذا البحث تمَّ استخدام المنهج الوصفي، کما تمَّ الاعتماد على مقياس "تقدير المُعلِّم لمُشکلة </strong><strong>ADHD</strong><strong> لدي تلاميذ المرحلة الابتدائية" (إعداد حجَّاج غانِم أحمد، 2005م)،حيث طُبِّق المقياس على عينة مکونة من 179 طفلاً، وقد خَلُصَهذا البحث إلى أنَّ مُعدَّل انتشار هذا الاضطراب بين تلاميذ المرحلة الابتدائية بصفة عامة بمجتمع البحث هي 11.2٪، في حين أنَّ هذا المُعدَّل بالنسبة للذکور منهم 17.16٪، والإناث 10.5٪. </strong>
<strong>الکلمات المفتاحية: </strong><strong>تشتُّت الانتباه، فَرْط الحرکة، اضطراب تشتُّت الانتباه المصحوب بفرط الحرکة</strong><strong>“ADHA”</strong><strong>.</strong>
<strong> “Attention Deficit Hyperactivity Disorder” “ADHD”among primary school students in the towns of Ques and Nakada, Quena governorate.</strong>
<strong>Prepared By:</strong>
<strong>Priest Youhanna A D YouhannaRovairHarvy</strong>
A Researcher for Master’s Degree in Education
Educational Psychology Section
<strong>Abstract:</strong>
This paper aims to better determine the reality of the closed community in which the researcher lives, represented by the cities of Ques and Nakada, in the governorate of Quena in Upper Egypt concerning ADHD in the terms of its prevalence among elementary school students in general, and this prevalence -separately -among males and females, and this prevalence-separately - among students of public and private schools.
To achieve its goal, this paper used the descriptive method and applied “Teacher Rating Scale ofADHD among primary school students” which prepared by (HaggagGhanim Ahmed, 2005) and applied on a sample consists of 200 child.
This paper could conclude that the general ratio in this community is about 11.2 %, whereas it’s about 17.16 % among males and 10.5 % among females.
<strong>KeyWords</strong><strong>:</strong>Attention Deficit,Hyperactivity,Attention Deficit Hyperactivity Disorder” ADHD”.https://maeq.journals.ekb.eg/article_153418_5cbc8a1974b2df7768d8a82c63a6873a.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801الخصائص السيکومترية لمقياس الأمن النفسي لدي المعاقين (بصريا- حرکيا)15817115342010.21608/maeq.2020.153420ARزينات محمد نجديعبد الدايمباحثة ماجستير
کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادىJournal Article20210117<strong>المستخلص:</strong><br /> هدف البحث الحالي الي اعداد مقياس الأمن النفسي لدي المعاقين بصريا وحرکيا في البيئة المصرية من حيث التحقق من شروط الصدق , الثبات , وتم تطبيق المقياس علي 50 من المعاقين بصريا وحرکيا بمتوسط عمري قدرة (5,50) من محافظتي الاقصر وقنا واثبتت النتائج ان للمقياس مؤشرات سيکو مترية (صدق , ثبات , تجانس) جيدة والصورة النهائية للمقياس مکونة من 32 مفردة موزعة علي الابعاد الاتية:<br /> 1- تقبل البيئة <br /> 2- المجال الاجتماعي <br /> 3- الطمأنينة النفسية<br /> <strong>الکلمات المفتاحية:</strong> الأمن النفسي- معاق بصرياُ - معاق حرکيا<strong>ً .</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>ThePsychometric </strong><strong>Properties</strong><strong>of the </strong><strong>Psychological Security</strong><strong>Scale for the Handicapped</strong><br /> <strong> (Visually - Kinesthetic)</strong><br /> <strong>Prepared by</strong><br /> <strong> </strong><br /> <br /> <strong>Zinat Muhammad Najdi Abdel Dayem</strong><br /> <strong> </strong><br /> Department of Educational Psychology<br /> Faculty of Education in Qena - South Valley University<br /> Zinatmohamed1050@yahoo.com<br /> <strong>Abstract:</strong><br /> The current research aims to prepare a measure of psychological security for the visually and physically disabled in the Egyptian environment in terms of verifying the conditions of honesty, consistency, , and the scale was applied to 50 visually and mobility handicapped people from the governorates of Luxor and Qena with average(5,50), and the results proved that the scale has metric indicators (truthfulness, reliability ,Homogeneity,) good and the final image of the scale consists of 32 items distributed in the following dimensions:<br /> 1- Acceptance of the environment<br /> 2- The social field<br /> 3- Psychological reassurance.<br /> <strong>Key Words</strong>:-psychometric scale-handicapped(visually-kinesthetic).https://maeq.journals.ekb.eg/article_153420_e64f4e12dd472822959fe55bd2c94f19.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801الخصائص السيکومترية لمقياس الذاکرة العاملة لدى طلاب المرحلة الثانوية17219215342910.21608/maeq.2020.153429ARشاديةحجاج فهمي عليباحثة ماجستير
کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادىJournal Article20210117<strong>المستخلص :</strong><br /> <strong> </strong> هدف البحث إلى توفير أداة لقياس الذاکرة العاملة لدى طلاب المرحلة الثانوية ذوي صعوبات تعلم اللغة الفرنسية ،کما هدف إلى التحقق من الخصائص السيکومترية للمقياس،ولتحقيق هدف البحث تم إستخدام المنهج الوصفي، وقد بلغ عدد المشارکين في البحث 100طالبة من طلاب الصف الثالث الثانوي من المدارس الثانوية بمحافظة الأقصر، وقد تم التحقق من صدق مقياس الذاکرة العاملة بطريقة معاملات الارتباط( الأتساق الداخلي لمفردات المقياس وکانت کلها دالة إما عند مستوى دلالة 05, أو 01, ) ، بالإضافة إلى قدرة المقياس على التنبؤ بالتحصيل الدراسي للطالبات في مادة اللغة الفرنسية ،کذلک تم التحقق من ثبات مقياس الذاکرة العاملة عن طريق استخدام معامل ألفا کرونباخ وفي ضوء صدق وثبات المقياس تبين انه صالح للتطبيق على طلاب المرحلة الثانوية.<br /> <strong>الکلمات المفتاحية:</strong> الذاکرة العاملة – نموج بادلي- الخصائص السيکومترية – طلاب المرحلة الثانوية .<br /> <strong>The </strong><strong>Psychometric Properties of the Scale of Working Memory for High School Students</strong><strong>.</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Prepared by</strong><br /> <strong> </strong><br /> <strong>Shadia Haggag Fahmy Ali</strong><br /> Master Researcher, Department of Educational Psychology<br /> Qena College of Education - South Valley University<br /> elballalelballal2@gmail.com<br /> <strong> </strong><br /> <strong>Abstract</strong><br /> The research aimed to provide a tool to measure working memory of high school students with learning Disabilities the French language; the study aimed also to verify the psychometric properties of the scale, Researcher used the descriptive method to achieve the research goal. Number of participants in the research reached 100 students of the third grade of secondary school from high schools In Luxor Governorate, validity of the working memory scale was verified by the method of correlation coefficients (the internal consistency of items scale was significance level 0,05 or 0,01) .The results supported the validity of the test. In addition, the test showed high predictive validity of student achievement in the French language subject, The reliability of the test was examined using Cronbach alpha reliability in view of the scale validity reliability showed this scale applicable on secondary school students.<br /> <strong>Keywords</strong>: working memory - Baddeley model - Psychometric properties – high school students. https://maeq.journals.ekb.eg/article_153429_dcb42101a60d5b51a42ddd83c86709f9.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801الخصائص السيکومترية لمقياس الدافعية العقلية لتلاميذ المرحلة الثانوية19320215343610.21608/maeq.2020.153436ARشيرينمحمد محمد عرابيباحثة ماجستير
کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادىJournal Article20210117<strong>المستخلص :</strong>
<strong> </strong>
هدف مقياس الدافعية العقلية في البحث الحالي الي قياس مستوي الدافعية العقلية لدي طلاب المرحلة الثانوية حيث التحقق من شروط الصدق والثبات.وتم تطبيق المقياس علي (50)طالبا وطالبه من طلبه المرحلةالثانوية وتم بناء مقياس الدافعية العقلية المعد في هذا البحث استنادا الي عدد من المقاييس ذات العلاقة ومن ابرزها:مقياس جيانکارلووفاشيون(Giancarlo&Faction,1998)للدافعية العقلية ومقياس الدافعية المستند الي نظريه التقرير الذاتي من اعداد(Shelden&Rayan&Rise,1995) حيث تم اعداد (63) فقره بما يخدم مجالات المقياس ويتم اختيار الاجابة من ثلاث بدائل هي(موافق-موافق أحيانا-غير موافق).ويشمل المقياس اربعه ابعاد هي :الترکيز العقلي.البعد الثاني:التوجه نحو التعلم .البعد الثالث:حل المشکلات ابداعيا.البعد الرابع:التکامل المعرفي .
<strong>الکلمات المفتاحية :</strong>الدافعية العقلية.
<strong> </strong>
<strong> </strong>
<strong>Psychological Features of Psychology Motivation Measurement in junior high school students</strong>
<strong> </strong>
<strong>Prepared by </strong>
<strong>Shereen Mohamed Mohamed Orabi</strong>
Researcher with a master's degree
Faculty of Education ,Qena - South Valley University
Moaz01007429220@gmail.com
<span style="text-decoration: underline;"> </span>
<strong>Abstract</strong>:
Objective of the mental motive meter in the current search to measuring mental drive I have in high school students.it's about checking the terms of honesty and fortitude. The standerd has been applied to 50 male and female student of high school themental motivation barometer developed in the current search has been based on anumber of the other related measure from the top of:Giancarlo&Faction1998,mental defence gauge.and the devfensive gauge based on the self-reporttheory(Sheldon&Rayan&Rise,1995).Where63paragraphs were prepared to serve research.and the answers to the barometer are(agreed-agreed sometimes-disagreed The scale includes four dimension:(Mental Focus-Learning Orientation-Creative,problem-solving-Cognitive Integrity).
<strong>Keywords:</strong> mental motivehttps://maeq.journals.ekb.eg/article_153436_d2ec483c4ac2b947c1d0d52c5ac1381d.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801مهارات التفکير التکنولوجي في مادة العلوم اللازمة لتلاميذ المرحلة الإعدادية20322215343810.21608/maeq.2020.153438ARعدنان محمد عدنانعلى مصري عمارباحث ماجستير
کلية التربية بقنا- جامعة جنوب الواديJournal Article20210117<strong>المستخلص :</strong>
هدفت الدراسة الحالية إلي التعرف علي أهممهارات التفکير التکنولوجي في مادة العلوم اللازمة لديتلاميذ المرحلة الإعدادية ، وقد أعدت الدراسة قائمة بمهارات التفکير التکنولوجي،ولتحقيق هذا الهدف تم اتباع المنهج الوصفي ، وتوصلت نتائج الدراسة الي قائمة بمهارات التفکير التکنولوجي ،وقد أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بقائمة مهارات التفکير التکنولوجي وتضمينها فيمناهج العلوم للمرحلة الإعدادية .
<strong> الکلمات المفتاحية :</strong> مهارات التفکير التکنولوجي.
<strong>Technological thinking skills in science required for prep school students</strong>
<br /> <strong>Adnan Muhammad Adnan Ali</strong><br /> Master's degree researcher <br /> Faculty of Education in Qena - South Valley University<br /> adnan2020mohamedadnan@gmail.com
<strong>Abstract:</strong>
The current study aimed to identify the most important technological thinking skills in the science subject necessary for middle school students, and the study prepared a list of technological thinking skills, and to achieve this goal the descriptive approach was followed, and the results of the study reached a list of technological thinking skills, and the study recommended the need to pay attention to a list Technological thinking skills and their inclusion in the science curriculum for middle school.
.<strong>Keywords</strong>: technological thinking skillshttps://maeq.journals.ekb.eg/article_153438_2a1351609a0b8de06b28755048769ec2.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز لدى طلاب المرحلة الإعدادية22325715344110.21608/maeq.2020.153441ARفاطمهعبدالمنعم محمد ابراهيمباحثة ماجستير
بکلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادي
fatmaabdelmoneam8@gmail.comJournal Article20210118<strong>المستخلص:</strong>
هدف البحث الحالي إلى اکتشاف التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز لدى طلاب المرحلة الإعدادية, وتألفت عينة البحث الأساسية من (186 طالبًا وطالبة), منهم (81 طالب, 105 طالبة) بالمرحلة الإعدادية بعام (1441هـ - 2020م), واستخدم البحث الأداة: مقياس التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز (إعداد الباحثة),وتکون المقياس من (39) فقرة منهم (35) فقرة اعدتها الباحثة و(4) فقرات عن توجه (إحجام-ذات المستقبل) أعدها حجاج غانم(في هذا البحث), ولمعالجة فرض البحث تم استخدام الاساليب الإحصائية التالية: اختبار "ت" للعينة الواحدة وأحجام التأثير, ولقد تم استخدام برنامج SPSS23 لتنفيذ هذه الاساليب الإحصائية, والنتائج التي تم التوصل إليها: أن عينة البحث تتسم بمستويات مرتفعة من التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز, وتم تقديم بعض التوصيات بناءً على تلک النتيجة.
<strong>الکلمات المفتاحية</strong>: التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز - طلاب المرحلة الإعدادية
<strong>The eight orientations of achievement goals for the middle school pupils</strong>
<strong>Fatma Abd elmoneam Mohammed Ibrahim</strong>
Researcher for master's
Faculty of Education - South Valley University
fatmaabdelmoneam8@gmail.com
<strong>Abstract :</strong>
The present research aimed to identify the eight orientations of achievement goals among the middle school pupils. The basic research sample consisted of (186) male and female students, including (81 male , 105 female) students of the middle school in the year (1441 AH – 2020 AD). The research used the following tool: The measure of the eight orientations of achievement goals (prepared by the researcher). The measure consisted of (39) items, including (35) items prepared by the researcher and (4) itemsonthe orientation of (Self potential-avoidance) prepared by Hagag Ghanem (inthis research). In the research hypothesis, the following statisticalmethods were used: One sample T-test and the effect size to test hypothesis, and the SPSS<sub>23</sub> program was used to implement these statistical methods. The results obtained: The research sample is characterized by high levels of the eight orientations of achievement goals. Some recommendations were made based on that result.
<strong>Keywords:</strong> The eight orientations of achievement goals - the middle school pupils.https://maeq.journals.ekb.eg/article_153441_087f7eb25d6ac86a2b46c3ec364c28f9.pdfجامعة جنوب الوادى، کلية التربية بقنامجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا2537-0561444420200801تطوير إدارة مراکز تعليم المعاقين ذهنياً في ضوء الإدارة الإلکترونية25828815344210.21608/maeq.2020.153442ARأحمد جابر أحمدشحاتةباحث ماجستير
کلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادىJournal Article20210117<strong>المستخلص:</strong>
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على التعرف على الإطار المفاهيمي للإعاقة الذهنية والأطر المجتمعية والمؤسسية لتعليم وتأهيل المعاقين ذهنيا، والوقوف على ماهية الادارة الالکترونية،وتطبيقاتها في مؤسسات تعليم المعاقين ذهنيا، وتحديد المشکلات الادارية الخاصة بمراکز المعاقين ذهنيا، ورصد واقع تطبيق الإدارة الإلکترونية بمراکز تعليم المعاقين ذهنياً بمحافظة أسيوط.وأسفرت نتائج الدراسة عنوجود عجز کبير في ممارسات الإدارة الالکترونية بمراکز تعليم المعاقين ذهنياً، فتلک المراکز في الغالب لا تحدد مستوى الإعاقة الذهنية عند تسجيل التلاميذ الکترونيا، ولا توفر قاعد بيانات معلوماتية للعاملين، ونادرا ما تستخدم تکنولوجيا الاتصال في الوصول إلى القرارات الإدارية المتعلقة بعمل المرکز، ولا تتم متابعة الحالة الصحية لکل تلميذ عن طريق التکنولوجيا، کما توصلت الدراسة إلى وجود عديد من المعوقات التي تواجه تطبيق الإدارة الالکترونية بمراکز تعليم المعاقين ذهنياً ومنها: الافتقار إلى التمويل والموارد والخدمات، وزيادة کلفة التجديد والصيانة الدورية للأدوات والأجهزة الالکترونية، وارتفاع أسعار الأجهزة والأدوات التکنولوجية، وصعوبة تعريب البرامج الأجنبية الخاصة بإدارة مراکز المعاقين ذهنيا، وضعف مهارات اللغة الانجليزية لدى بعض العاملين.وتوصلت الدراسة أيضا إلى أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين استجابات العينة بحسب متغيرات النوع، والوظيفة، وسنوات الخبرة فيجميع أبعاد ومحاور الاستبانة والدرجة الکلية.
<strong>الکلمات المفتاحية : </strong>الإدارة الإلکترونية .
<strong><br clear="all" /> </strong>
<strong>Developing Mentally Disabled Education Centers' Management in Accordance with Electronic Management</strong>
<strong> </strong>
<strong>Ahmed Gaber Ahmed Shehata</strong>
Researcher for Master Degree
Faculty of Education- South Valley University
<strong> </strong>
<strong>Abstract:</strong>
The current study aimed to identify the conceptual framework for mental disability and the societal and institutional frameworks for the education and rehabilitation of the mentally disabled, to identify what electronic management is and its applications in institutions for the education of the mentally disabled, to identify the administrative problems of the mentally disabled education centers, and to monitor the reality of the application of electronic management in centers for the education of the mentally disabled In Assiut Governorate. The study resulted in a large deficit in electronic management practices in the mentally disabled education centers, as these centers often do not determine the level of intellectual disability when registering students electronically, nor do they provide an information database for workers, and communication technology is rarely used in accessing administrative decisions related to the work of the center. The health status of every student is not monitored by technology. The study found that there are many obstacles facing the application of electronic management in education centers for the mentally disabled, including: lack of funding, resources and services, and the increase in the cost of renewal And the periodic maintenance of electronic tools and devices, the high prices of technological devices and tools, the difficulty of Arabizing foreign programs for managing centers for the mentally disabled, and the weak English language skills of some workers.The study also found that there are no statistically significant differences between the sample responses according to the variables of gender, job, and years the questionnaire and the total score.
<strong>Keywords :</strong> Electronic Management .https://maeq.journals.ekb.eg/article_153442_7c637a3f0f50cbc3ede6b71f651cf339.pdf