فاعلية برنامج تدريبى لتنمية الذکاء الوجدانى لدى طلاب الجامعة فى ضوء نموذج جولمان ( دراسة سيکومترية - تجريبية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادى

المستخلص

ملخص الدراسة
   
      أجريت هذه الدراسة بهدف التعرف على فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الذکاء الوجداني لدى طلاب الجامعة ، وتکونت عينة الدراسة من 170 طالباً وطالبة تراوحت أعمارهم بين ( 5,19 - 9,20 ) سنة ، بمتوسط عمري قدره 20.16 سنة ، وانحراف معياري قدره 0.38 سنة ، بکليات التربية والعلوم والآداب بجامعة جنوب الوادي بقنا ، تم تقسيمهم إلي مجموعتين تجريبية وضابطة بالتساوي ( 85 تجريبية ، 85 ضابطة ) ، وقد تم التحقق من التجانس بينهما في الذکاء والعمر والمستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي للأسرة والذکاء الوجداني ، وقد تضمنت أدوات وإجراءات الدراسة : اختبار المصفوفات المتتابعة لـ " رافن "  تقنين / أحمد عثمان صـالح ، 1989 ، مقياس المستوى الاقتصادي الاجتماعي الثقافي للأسرة  إعداد / معمر نواف الهوارنة ، 2007 ، مقياس الذکاء الوجداني  إعداد / الباحث ، بالإضافة إلي البرنامج التدريبي الذي تألف من 20 جلسة ، مدة کل جلسة ساعتان ، بواقع جلستين في الأسبوع ، ولمعالجة البيانات التي تم الحصول عليها إحصائياً تم استخدام کل من تحليل التباين الثنائي ، اختبار " ت " ، حجم التأثير ، وتوصل الباحث إلي وجود تأثيرات دالة إحصائياً للتفاعل بين النوع ( ذکور – إناث ) والتخصص الأکاديمي ( علمي – أدبي ) علي الذکاء الوجداني [ الأبعاد – الدرجة الکية ] لدى الطلاب عينة الدراسة ، کما توصل إلي فاعلية البرنامج التدريبي في تنمية الذکاء الوجداني [ الأبعاد – الدرجة الکلية ] لدي طلاب الجامعة ، وکانت الفروق في أبعاد الذکاء الوجداني [ الوعي بالذات – إدارة الانفعالات – المهارات الاجتماعية ] لصالح الذکور ، بينما کانت الفروق في بعدى [ الدافعية الذاتية – التعاطف ] والدرجة الکلية لصالح الإناث ، کما کانت الفروق لصالح الطلاب ذوي التخصصات العلمية في أبعاد الذکاء الوجداني [ الوعي بالذات – إدارة الانفعالات – الدافعية الذاتية ] ، بينما کانت الفروق لصالح الطلاب ذوي التخصصات الأدبية في بعدى [ التعاطف - المهارات الاجتماعية ] والدرجة الکلية ، وقد استمرت الآثار الايجابية لفاعلية البرنامج بعد ثلاثة أشهر من الانتهاء من تطبيق البرنامج ، واحتوت الدراسة على ( 193 ) مرجعاً ، ( 27 ) جدولاً ، ( 10 ) أشکال .
Abstract
 
The Effectiveness of a Training Program in Developing Emotional Intelligence of University Students
 In the light of Goleman's Model
(Psychometric-Experimental study)
 
Prepared By
 
Dr. Yasser Abd-Allah Hofny Hassan
Lecturer of Educational Psychology
Qena Faculty of Education, South Valley University
 
       The study aimed at identifying the effectiveness of a training program in developing the emotional intelligence of university students. The sample consisted of (170) students aged from (19.5-20.9), M (20.16), SD (0.38) years at the faculties of Education, Arts and Science at South Valley University. The sample was divided into experimental and control groups with (85) students for each. The sample homogeneity was put in consideration in terms of intelligence, age, emotional intelligence, economic, social, cultural levels of families among the sample of the study. The tools included: Rafen Matrix, standardized by Ahmed Osman Saleh in 1989. The economic, social, cultural levels of families scale by Moamer Nawaf Alhawarna (2007). Emotional Intelligence Scale and the training were prepared by the researcher. The training program consisted of 20 sessions, two per week, two hours per each session. The statistical techniques used for processing data were two way ANOVA, T-test and effect size. The results indicated the existence of statistically significant effects of the interaction between the gender (males / females) and the academic specialty (scientific / literary) in terms of emotional intelligence (total and dimensions scores) of the study sample. In addition, the results indicated the effectiveness of the training program in developing the emotional intelligence for the experimental group in terms of the total and dimensions scores. The differences were in favor of boy students in terms of (self-awareness, Managing Emotions, and social skills).  The differences were in favor of girl students in terms of (self-motivation, Empathy). The total scores were in favor of girl students. The differences were in favor of scientific specialties students in terms of (self-awareness, Managing Emotions, and self-motivation).  The differences were in favor of literary specialties students in terms of (Empathy, social skills). The total scores were in favor of literary specialties students. The positive effects of the program continued for three months in the follow-up test. The study continued (193) references, (27) tables, and (10) figures.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية