فاعلية استخدام قبعات التفکير الست فى تدريس الکيمياء فى تنمية مهارات التفکير التفکير الابداعى واتخاذ القرار لدى طالبات الصف الاول الثانوى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بالغردقة - جامعة جنوب الوادى

المستخلص

الملخص
هدفت الدراسة إلى التعرف على فاعـلــية اسـتخـدام قـبـعـات الـتـفـکـير الـســت فـي تـدريــس الکيمياء فـي تنمية مهارات التفکير الإبداعي و اتخاذ القرار لـدى طالبات الصف الأول الثانوي ، وتکونت عينة الدراسة من (80) طالبة ، (40) طالبة للمجموعة التجريبية ، (40) طالبة للمجموعة الضابطة ، وقد تم إعداد کتيب للطالبات تم فيه  إعادة صياغة الوحدة الثالثة ( الکيمياء النووية ) المقررة على طالبات الصف الأول الثانوي بالفصل الدراسي الثاني للعام الدراسي 2011/ 2012 وذلک طبقا لقبعات التفکير الست ، کما تم إعداد دليل للمعلم للاسترشاد به فى تدريس الوحدة موضوع الدراسة ، وتم إعداد أداتا الدراسة وهما اختبار التفکير الإبداعي ومقياس اتخاذ القرار، وقد تم ضبطهما إحصائيا وتطبيقهما بعديا على الطالبات (مجموعة البحث ).
أشارت نتائج الدراسة إلى ما يلي : فاعلية استخدام قبعات التفکير الست فى تدريس تـدريــس الکيمياء فـي تنمية مهارات التفکير الإبداعي و اتخاذ القرار لـدى طالبات الصف الأول الثانوي ، وجاءت هذه النتائج لما وفرته قبعات التفکير الست من جو تدريس دعا الطالبات إلى التفکير والإثارة وتبادل الأفکار والآراء وتوليد الاقتراحات والأفکار مما ساعد في تنمية تفکيرهم الإبداعي واتخاذ القرارات المناسبة .
 
 
 
 
 
 
 
 
Summary
The current Study aimed to identify the Effectiveness of the use of six thinking Hats in Teaching Chemistry in the Development of creative Thinking Skills and Decision-making to female students of the first Secondary .The study sample consisted of(80) female students,(40) female students of the Experimental group and (40)of the control group, A hand book has been prepared for female students which contains Reformulation to the third unit ( nuclear chemistry)assessed on the female students in the second semester 2011/2012, according to the six thinking Hats .in addition , A instructor manual has been to guide in teaching the unit of the subject of the  study has been prepared also which were (Creative Thinking Skills test and Decision-making scale), which has been reset statistically and apply after that on female students ( research group). The results of study pointed to the following : the Effectiveness of the use of six thinking Hats in Teaching Chemistry in the Development of creative Thinking Skills and Decision-making to female students of the first Secondary. These results were from atmosphere which the six thinking hats were provided of thinking excitemetal and the exchange of idea and views togenerate suggestions and ideas which helped in creative Thinking Development and taking appropriate decisions .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية