رؤية مستقبلية لتنمية المهارات التدرسية الخاصة بالمعلمين أثناء الخدمة في ضوء احتياجاتهم التدرسية بدولة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 رئيس قسم الخدمة العامةبوزارة التربية

2 معلم بوزارةالتربية

المستخلص

SUMMARY:
The teaching profession precise technical need to prepare well for those who shall exercise it is not just the performance by any individual, according to the attributes of the general capability, and the teaching profession does not mean merely the transfer of information from teacher to student, but mainly aimed at behavior modification, ie, that the teaching process must accompanied to know the real and only lost its meaning and significance.
THAT TEACHER PREPARATION PROGRAMS VARY FROM STATE TO STATE, WHICH RANKS IT THE EXISTENCE OF DIFFERENCES IN THE POSSESSION OF BASIC SKILLS OF A MEMBER TO THE LAST BUILDING ON THE DIFFERENT PREPARATION PROGRAMS, IN ADDITION TO THE DEVELOPMENT OF COMMUNICATIONS PROGRAMS, AND COMPUTER USE IN THE FIELDS OF EDUCATION IMPOSED ON TEACHERS NEED TO DEVELOP ASTAADADTHM, AND INTERPERSONAL SKILLS NEW TO KEEP UP WITH THE EXPLOSION OF KNOWLEDGE, AND BENEFIT FROM IT, AND PREPARING FOR IT.
AND DEVELOP THE SKILLS OF THE TEACHER BECOME AN URGENT NECESSITY REQUIRED BY THE NATURE EVOLUTION CONCEPTS OF EDUCATION, AND REGENERATION, AND THE DIVERSITY OF TEACHING METHODS, AND THE EMERGENCE OF INNOVATIONS IN THE FIELD OF TEACHING TECHNIQUES AND METHODS, AND THEREBY ENABLE THE TEACHER TO FOLLOW DEVELOPMENTS DIFFERENT, AND THE ACQUISITION OF KNOWLEDGE AND CULTURAL EXPERIENCES AND NEW SOCIAL, CONSTRUCTION AND DEVELOPMENT, AND SOFTWARE DEVELOPMENT OF TEACHERS KEEN TO PROVIDE THEM WITH THE EVENTS OF WHAT REACHED EDUCATIONAL RESEARCH IN THE AREAS OF TEACHING AND LEARNING AND THEREBY ENSURING THAT RAISING THE LEVEL OF TEACHER PERFORMANCE AND THUS INCREASE THE PRODUCTIVITY OF LEARNING WHICH IS A FUNDAMENTAL PILLAR OF DEVELOPMENT.
And the aim of the research to DEVELOP A FUTURE VISION FOR THE DEVELOPMENT OF TEACHING SKILLS FOR IN-SERVICE TEACHERS TEACHING IN THE LIGHT OF THEIR NEEDS IN KUWAIT
AND THROUGH THE PRESENTATION AND DISCUSSION OF THE RESULTS AND CONCLUSIONS REACHED BY THE RESEARCHERS RECOMMEND WITH THE FOLLOWING: PREPARATION EVIDENCE COMPREHENSIVE TO PREPARE TEACHERS AND TRAINING INCLUDES THE MOST IMPORTANT METHODS MODERN IN PREPARATIONTEACHER AND TRAINING .
UNIFICATION THE RESPONSIBLE ABOUT PREPARATION AND TRAINING TEACHER AND THE UNIVERSITY REPRESENTATIVE FACULTY EDUCATION RESPONSIBILITYFULL RELATED PREPARE AND TRAINING TEACHER AND TO UNITE OBJECTIVES AND ECONOMY IN EXPENDITURES AND TO ENSURE LEVEL PREPARATION AND QUALITY .
( * ) President Section Services General Diwan Ministry Education And holds To Ph.D. Enterprises Educational.
( * ) Teacher Ministry Education And holds To Ph.D. Administration Educational.




رؤية مستقبلية لتنمية المهارات التدريسية الخاصة بالمعلمين أثناء الخدمة
في ضؤ احتياجاتهم التدريسية بدولة الکويت.
                                        د/ بدر ناصر فالح الدويک (*)
                                                                    د/ محمد جمعان حمد المرزوق (*)
ملخص البحث :
يعد التدريس مهنة فنية دقيقة تحتاج إلى إعداد جيد لمن يقوم بممارستها فهي ليست مجرد أداء يمارسه أي فرد وفقا لما يمتلکه من قدرة عامة , ومهنة التدريس لا تعني مجرد نقل المعلومات من معلم إلى طالب ولکنها تهدف أساسا إلى تعديل السلوک , أي أن عملية التدريس لابد أن يصاحبها تعلم حقيقي وإلا فقدت معناها وأهميتها .
أن برامج إعداد المعلم تختلف من دولة إلى أخرى, مما يرتب عليه وجود فروق في امتلاک الکفايات الأساسية من عضواً إلى آخر بناء على اختلاف برامج الإعداد, بالإضافة إلى أن تطور برامج الاتصالات, واستخدام الکمبيوتر في مجالات التربية يفرض على المعلمين ضرورة تنمية استعدادتهم, وامتلاک مهارات جديدة لمواکبة التفجر المعرفي, والاستفادة منه, والاستعداد له .
وتطوير مهارات المعلم أصبح ضرورة ملحة تقتضيها طبيعة تطور مفاهيم التربية, وتجددها, وتنوع أساليب التعليم, وظهور المستحدثات في مجال تقنيات التعليم ووسائله, وبذلک يتسنى للمعلم متابعة التطورات المختلفة, واکتساب المعارف والخبرات الثقافية والاجتماعية الجديدة وبنائها وتطويرها, وبرامج تطوير المعلمين تحرص على تزويدهم بأحداث ما وصلت إليه البحوث التربوية في مجالات التعليم والتعلم وبذلک تضمن رفع مستوى أداء المعلم وبالتالي رفع إنتاجية التعلم الذي هو رکيزة أساسية من رکائز التنمية.
    وهدف البحث الى وضع رؤية مستقبلية لتنمية المهارات التدريسية الخاصة بالمعلمين أثناء الخدمة في ضؤ احتياجاتهم التدريسية بدولة الکويت
ومن خلال عرض ومناقشة النتائج والاستنتاجات التي توصل اليها الباحثان يوصيان بالاتي:
إعداد دليل شامل لإعداد المعلمين و تدريبهم يتضمن أهم الأساليب الحديثة في إعداد المعلم و تدريبه .
توحيد الجهة المسؤوله عن إعداد وتدريب المعلم ،وأن تتولى الجامعة ممثله بکلية التربية المسؤولية الکاملة المتعلقة بإعداد وتدريب المعلم وذلک لتوحيد الأهداف و الاقتصاد في النفقات و لضمان مستوى الإعداد ونوعيته .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية