مکونات التعلم المنظم الذاتى وعلاقتها بالتفکير الناقد لدى طالبات قسم التربية الخاصة فى جامعة القصيم

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة القصيم - المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
     هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مکونات التعلم المنظم الذاتي وعلاقتها بالتفکير الناقد  لدى طالبات قسم التربية الخاصة في جامعة القصيم ، تکونت عينة هذه الدراسة من  (337  ) طالبة منهن  (52) متفوقات و(285) عاديات  ، تم استخدام مقياس التعلم الذاتي لبوردي (Purdie) وکذلک اختبار کالفورينا لمهارات التفکير الناقد نموذج (2000 )
وقد أشارت نتائج هذه الدراسة إلى  ما يلي  :
-       إن مجال طلب المساندة الاجتماعية في مقياس التعلم الذاتي جاء في المرتبة الأولى.
-       أن  مهارات التفکير الناقد لطالباتقسم التربية الخاصة  ليس ضمن المستوى المقبول تربويا في معظم المجالات.
-       عدم وجودفروقذات دلالة إحصائية لدى طالبات  قسم التربية الخاصة  في جامعة القصيم على مقياس التعلم المنظم الذاتي  تعزى للتحصيل الأکاديمي (متفوقات / عاديات) في معظم المجالات باستثناء مجال (الاحتفاظ بالسجلات والمراقبة)حيث کانت لصالح المتفوقات .
-       وجودفروقذات دلالة إحصائية لدى طالبات قسم التربية الخاصة في جامعة القصيم على مقياس التفکير الناقد  تعزى للتحصيل الأکاديمي ولصالح المتفوقات .
-       وجود علاقة إيجابية دالة إحصائيا بين التعلم المنظم الذاتي و التفکير الناقد.
الکلمات المفتاحيه / التعلم المنظم الذاتي / التفکير الناقد .
Abstract
 
This study aimed The Relationship between Self-Regulated Learning and critical thinking  The Department of Special Education students among  Hish achievers  and Normal achievers
in the Department of Special Education at the University of alqaseem  . The study sample consists of (337) students, (52) of whom are Hish achievers   and (258) are Normal achievers. To achieve the aims of the study Purdie self-regulated learning , the research used California measurement 2000 after examining its sycometric characteristics.
-         The results , that the area of seeking social assistance components  ranked first.
-         The results of the research show that the degree of critical thinking among members of the sample of the study is below the acceptable average.
-         The results showed that there were no  statistically significant  differences at(0.05 ≥ 5)between the  Hish achievers Normal achievers students  on Self-Regulated Learning favor of the Hish achievers.
-         The results showed that there were statistically significant  differences at(0.05 ≥ 5) between the  Hish achievers   and   Normal achievers  students  on the  critical  thinking dimensions in favor of the Hish achievers   students.
-There is positive  relationship between Self-Regulated Learning and critical  thinking
(Keywords: Self-Regulated Learning, critical thinking ).

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية