تقويم الأداء فى التربية الميدانية لدى الطلبة المعلمين بکلية التربية جامعة الکويت

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية - جامعة الکويت

المستخلص

ملخص:
          هدفت هذه الدراسة إلى تقويم الأداء في التربية الميدانية لدى الطلبة المعلمين بکلية التربية بجامعة الکويت، وتکونت عينتها من (264) طالباً معلماً في تخصصي اللغة العربية والعلوم، وتمت إجراءاتها بنهاية الفصل الدراسي الثاني 2013/2014مـ.
وقد استخدم في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، حيث أسفرت نتائج التحليل إلى أن مستوى الأداء لمعظم أفراد العينة في التربية الميدانية کان مرضياً، إذ تمرکز بين الـجيد مرتفع والجيد جداً مرتفع (75 - 89)، وأنه يوجد فرق دال إحصائياً بين متوسطي أداء أفراد العينة في التربية الميدانية تبعاً لاختلاف التخصص (اللغة العربية والعلوم)، کما توجد (للعينة ککل وللعلوم، ولا توجد للغة العربية) فروق دالة إحصائياًبين متوسطات أداء أفراد العينة في التربية الميدانية تبعاً لاختلاف المشرف، وأنه کذلک توجد علاقة ارتباطية (طردية موجبة) دالة إحصائياً بين درجات أداء أفراد العينة في التربية الميدانية وتحصيلها في طرق التدريس. وقد ذيلت الدراسة بمجموعة من التوصيات والمقترحات في ضوء ما أسفرت عنه من نتائج.
         Evaluating Student Teachers' Performance
at the General Diploma in Education
By
Dr. / Munira Saud Awad Al-Rashidi
Comparative Education and Educational Administration Assistant Professor
Abstract:
The aim of this study was to evaluate the performance of student teachers at the General Diploma in Education – College of Education, Kiut University, with a sample consisting of (264) student teachers majoring in Arabic and Science. The study was taken place at the end of the second semester of the academic year 2013/2014.
The descriptive analytical approach was used. The results of the analysis revealed that the performance of most subjects of the sample was satisfactory (centered between C+ & B+, i.e. 75 - 89) in teaching practice, and there was a significant difference between the two means of the sample subjects' performance in teaching practice due to the major differences. There were also significant differences among the means of the sample subjects’ performance in teaching practice due to the supervisor's evaluation (the sample as a whole, Science, but not in Arabic). Finally, there was a significant correlation between the sample subjects’ performance in teaching practice and achievement in teaching methods. Based on the findings of the study, the researcher concluded with a number of recommendations and suggestions.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية