Effectiveness of Teaching English Subject using Concept Maps on the Development of Students' Academic Achievement

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والتربية - جامعة تبوک - المملکة العربية السعودية Faculty of Arts & Education, Tabuk university

المستخلص

Abstract
The present study investigates the effectiveness of teaching English using concept maps on the development of intermediate students' academic achievement. The sample population of the study comprises two randomly selected female first year intermediate classes of Tabuk intermediate school. Each class comprises 22 students. Based on the review of related literature and previous studies, concept maps for each lesson on unit 11 (shopping) of first year intermediate English texthook were prepared and an academic achievement test for smch a unit was used. Validity and reliability of the tools have been measured. After applying the experiment to the study sample the control group was taught using the negular way of teaching wherease the experimental group was taught using concept maps. The achievement test was applied again by the end of teaching the assigned unit. Data was statistically analysed.Results have been discussed.Based on the results recommendations and suggestions were provided.
 
 
 
ملخص البحث
     تناقش الدراسة الحاليه مدى فاعلية تدريس مادة اللغة الانجليزية بأستخدام الخرائط على تطور التحصيل الأکاديمى للطلاب مستوى متوسط وتشمل عينة البحث فصلين من الفرقة الأولى للطلاب الأناث تم اختيار العينة عشوائياً فى المدرسة المتوسطة بتبوک حيث يشمل کل فصل (22 طالب ) بعد اعداد مسح شامل للدراسات السابقة ثم تم اعداد خريطة لکل درس على الوحده رقم 11 ( التسوق ) لطلاب الفرقة الاولى المتوسطة وکذلک اختبار التحصيل الاکاديمى للوحدة رقم 11 ( التسوق ) تم حساب الصدق والسبات للدراسة العينة .
وبعد تطبيق التجربة على عينة الدراسة باستخدام المجموعة الضابطة التى تم التدريس لها بطريقة تقليدية باستخدام الخرائط وتم تطبيق اختبار تحصيلى للوحدة رقم 11 ( التسوق ) فى نهاية مـدة التدريس المخصص لتلک الوحـدة وقـد تم معالجة
البيانات احصائياً وتم مناقشة النتائج وعمل المقترحات اللازمة لهذه الدراسة

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية