أثر التدريس بطريقة لورا روب (Laura Robb) القائمة على الربط بين عمليتي القراءة والکتابة في تحسين مهارات التحدث الناقد لدى طلاب المرحلة الثانوية في مدينة الطائف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 أستاذ مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها المساعد - قسم المناهج وتکنولوجيا التعليم - کلية التربية - جامعة الطائف - المملکة العربية السعودية

2 أستاذ مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها - قسم المناهج وتکنولوجيا التعليم - کلية التربية - جامعة الطائف - المملکة العربية السعودية

المستخلص

الملخص
       هدفت الدراسة إلى اختيار أثر التدريس بطريقة لورا روب  (Laura Robb) القائمة على الربط بين عمليتي القراءة والکتابة في تحسين مهارات التحدث الناقد لدى طلاب المرحلة الثانوية في مدينة الطائف ، ولتحقيق هدف الدراسة اختار الباحثان عينة قصدية مکونة من (47) طالباً من طلاب الصف الثاني الثانوي، تم توزيعهم عشوائياً في مجموعتين تجريبية دُرّست باستخدام طريقة لورا روب قائمة على الربط بين عمليتي القراءة والکتابة، بلغ عدد أفرادها (24) طالباً، وضابطة دُرّست باستخدام الطريقة التقليدية، عدد افرادها (23) طالباً.
    ولتحقيق هدف الدراسة والإجابة عن أسئلتها، واختبار فروضها، قام الباحثان بإعداد قائمة بمهارات التحدث الناقد المناسبة لطلاب الصف الثاني الثانوي، واختبار في مهارات التحدث الناقد.
    أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين متوسطات درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في اختبار التحدث الناقد (المهارات والدرجة الکلية) في التطبيق البعدي، لصالح المجموعة التجريبية، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α=0.05) بين متوسطات درجات القياسين القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في اختبار التحدث الناقد (المهارات والدرجة الکلية) تُعزى لاستخدام طريقة لورا روب، ووجود حجم أثر کبير لطريقة لورا روب في تحسين مهارات التحدث الناقد لدى طلاب المجموعة التجريبية.  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الکلمات المفتاحية (عربي): لورا روب، عمليتا القراءة والکتابة، التحدث الناقد
The Effect of Teaching through Laura Robb Based on Integration Between reading and writing in Developing Critical Speaking Skills among secondary school students in the city of Taif
Abstract
    By:
* Dr: ziad AL- bataineh                           ** Professor :Nasser AL-magzomy
        The study aimed to test the effect of teaching using (Laura Robb) method based on the link between the processes of reading and writing to improve critical speaking skills of secondary school students in Taif. To achieve the objective of this study, the researchers chose a purposeful  sample consisting of (47) students of the second secondary grade students assigned randomly to two groups; an experimental group studied using Laura Robb method which based on the link between the processes of reading and writing, consisting of (24) students, and  a control group studied using the traditional method, consisting of (23) students.
     To achieve the objective of the study and answer its questions, and test the hypothesis, the researchers prepared a list of critical speaking skills appropriate to second secondary grade students, and a test in  critical speaking skills.
     The results revealed that there were statistically significant differences at (α = 0.05) between the mean scores of the experimental group students and the mean scores of the control group students in the critical speaking test (skills and the total score) in the post application in favor of the experimental group, and there were statistically significant differences at the level (α =0.05) between the mean scores of the pre and post measurements of the experimental group in the critical speaking test (skills and the total score) attributed to the use of Laura Robb method, and there was a large effect size of Laura Robb method in improving critical speaking skills of the experimental group students.
______________________________________________________
* Assistant Professor in Arabic Language and Methods of Teaching.
** Professor in Arabic Language and Methods of Teaching
English Keywords: Laura Robb, The processes of reading and writing, Critical Speaking

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية