التعليم الثانوي العام في ضوء مجتمع المعرفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دکتوراة کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادى

المستخلص

المستخلص:
يهدف هذا البحث إلى التعرف على (نظام التعليم الثانوي العام في ضوء مجتمع المعرفة) ،من خلال عرض لمفهوم التعليم الثانوي في مجتمع المعرفة من حيث أهميته وأهدافه ، ودورالتعليم الثانوي في مجتمع المعرفة ، وفلسفته،کما يتناول البحث أدوار المعلم في التعليم الثانوي في مجتمع المعرفة ،من حيث إنتاج المعرفة ، وتوظيف ونشر المعرفة . واستخدم البحث المنهج الوصفي ، الذي يقوم على رصد ومتابعة دقيقة لظاهرة أو حدث معين في فترة زمنية معينة ، وقد أشار البحث إلى أنه مع ظهور التقنيات الحديثة وتوظيفها في العملية التعليمية ،کان لابد من إعداد أفراد يستطيعون التفاعل مع معطيات عصر المعرفة وتغيراته ، فأصبح المعلم الذي يُعتبر أحد المحرکات الهامة في العملية التعليمية المرشد الإيجابي لطلابه في التعامل مع متغيرات التکنولوجيا الحديثة والمراقب الفعّال لسير العملية التعليمية من خلال تلک التقنيات الحديثة ، کذلک لا بد من ضرورة تفعيل دور التعليم الثانوي العام في مصر بما يواکب أهم التطورات العالمية والتحسين التربوي في العملية التعليمية ، من حيث مناهج التعليم ، والمتعلم ، والمعلم ، البيئة التعليمية ، التقويم ، والاستفادة من التحولات الاقتصادية والمعرفية والتکنولوجية وتوظيفها لإحداث إصلاحات جوهرية في هيکل النظام التعليمي ليتمکن من مسايرة التطورات المعرفية والتکنولوجية.
الکلمات المفتاحية : التعليم الثانوي ، مجتمع المعرفة ، دور المعلم في التعليم الثانوي
 
"General secondary education in light of the knowledgesociety
Rehab Alaa Eldin Mohamed Mohamed
PhD Scholar at Department of Education Principles
Qena Faculty of Education, South Valley University
Abstract:
This research aims to identify (General Secondary Educationin the Knowledge Society), through a presentation of the  concept  of secondary education in the knowledge society in terms of its importance and objectives, the role ofsecondary education in the knowledge society, the philosophy of secondary education, and the teacher's roles in secondary education in the knowledge society, in terms of producing knowledge, employing and dissemination of Knowledge.The research used the descriptive approach, which is based on accurate monitoring and follow-up of a specific phenomenon or event in a specific period of time.The research pointed out that with the emergence of modern technologies and their employment in the educational process, it was necessary to prepare individuals who could interact with the data of the knowledge age and its changes, so the teacher, who is considered one of the important engines in the educational process, became a positive guide for his students to deal with modern technology variables and an effective observer of the educational process through these new technologies, it is also imperative to activate the role of general secondary education in Egypt in a way that keeps up with the most important global developments and educational improvement in the educational process, in terms of education curricula, the learner, the teacher, the educational environment,and the evaluation ,and taking advantage of economic, knowledge and technological transformations and employing them to bring fundamental reforms in the structure of the educational system so that it can be able to keep pace with knowledge and technology developments.
Key Words:Secondary education, knowledge society, the role of the teacher in secondary education

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية