الخصائص السيکومترية لمقياس الدافعية العقلية لتلاميذ المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادى

المستخلص

المستخلص :
 
هدف مقياس الدافعية العقلية في البحث الحالي الي قياس مستوي الدافعية العقلية لدي طلاب المرحلة الثانوية حيث التحقق من شروط الصدق والثبات.وتم تطبيق المقياس علي (50)طالبا وطالبه من طلبه المرحلةالثانوية وتم بناء مقياس الدافعية العقلية المعد في هذا البحث استنادا الي عدد من المقاييس ذات العلاقة ومن ابرزها:مقياس جيانکارلووفاشيون(Giancarlo&Faction,1998)للدافعية العقلية ومقياس الدافعية المستند الي نظريه التقرير الذاتي من اعداد(Shelden&Rayan&Rise,1995) حيث تم اعداد (63) فقره بما يخدم مجالات المقياس ويتم اختيار الاجابة من ثلاث بدائل هي(موافق-موافق أحيانا-غير موافق).ويشمل المقياس اربعه ابعاد هي :الترکيز العقلي.البعد الثاني:التوجه نحو التعلم .البعد الثالث:حل المشکلات ابداعيا.البعد الرابع:التکامل المعرفي .
 
الکلمات المفتاحية :الدافعية العقلية.
 
 
Psychological Features of Psychology Motivation Measurement in junior high school students
 
Prepared by
 
Shereen Mohamed Mohamed Orabi
Researcher with a master's degree
Faculty of Education ,Qena - South Valley University
Moaz01007429220@gmail.com
 
Abstract:
Objective of the mental motive meter in the current search to measuring mental drive I have in high school students.it's about checking the terms of honesty and fortitude. The standerd has been applied to 50 male and female student of high school themental motivation barometer developed in the current search has been based on anumber of the other related measure from the top of:Giancarlo&Faction1998,mental defence gauge.and the devfensive gauge based on the self-reporttheory(Sheldon&Rayan&Rise,1995).Where63paragraphs were prepared to serve research.and the answers to the barometer are(agreed-agreed sometimes-disagreed The scale includes four dimension:(Mental Focus-Learning Orientation-Creative,problem-solving-Cognitive Integrity).
 
Keywords: mental motive

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية