التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز لدى طلاب المرحلة الإعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة ماجستير بکلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادي fatmaabdelmoneam8@gmail.com

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى اکتشاف التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز لدى طلاب المرحلة الإعدادية, وتألفت عينة البحث الأساسية من (186 طالبًا وطالبة), منهم (81 طالب, 105 طالبة) بالمرحلة الإعدادية بعام (1441هـ - 2020م), واستخدم البحث الأداة: مقياس التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز (إعداد الباحثة),وتکون المقياس من (39) فقرة منهم (35) فقرة اعدتها الباحثة و(4) فقرات عن توجه (إحجام-ذات المستقبل) أعدها حجاج غانم(في هذا البحث), ولمعالجة فرض البحث تم استخدام الاساليب الإحصائية التالية: اختبار "ت" للعينة الواحدة وأحجام التأثير, ولقد تم استخدام برنامج SPSS23 لتنفيذ هذه الاساليب الإحصائية, والنتائج التي تم التوصل إليها: أن عينة البحث تتسم بمستويات مرتفعة من التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز, وتم تقديم بعض التوصيات بناءً على تلک النتيجة.
الکلمات المفتاحية: التوجهات الثمانية لأهداف الإنجاز -  طلاب المرحلة الإعدادية
 
The eight orientations of achievement goals for the middle school pupils
Fatma  Abd elmoneam Mohammed Ibrahim
Researcher for master's
Faculty of Education - South Valley University
fatmaabdelmoneam8@gmail.com
Abstract :
The present research aimed to identify the eight orientations of achievement goals among the middle school pupils. The basic research sample consisted of (186) male and female students, including (81 male , 105 female) students of the middle school in the year (1441 AH – 2020 AD). The research used the following tool: The  measure of the eight orientations of achievement goals (prepared by the researcher). The measure consisted of (39) items, including (35) items prepared by the researcher and (4) itemsonthe orientation of (Self potential-avoidance) prepared by Hagag Ghanem (inthis research). In the research hypothesis, the following statisticalmethods were used: One sample T-test and the effect size to test hypothesis, and the SPSS23 program was used to implement these statistical methods. The results obtained: The research sample is characterized by high levels of the eight orientations of achievement goals. Some recommendations were made based on that result.
Keywords: The eight orientations of achievement goals - the middle school pupils.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية