واقع التعليم الجامعي في ضوء اقتصاد المعرفة ومبررات التحول نحو الجامعة المنتجة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

باحثة دکتوراة کلية التربية بقنا – جامعة جنوب الوادى

المستخلص

المستخلص:
تعاصرالمجتمعات الحالية اقتصاد يتميز بالنمو المتسارع للمعرفة ومعدلات الاکتشافات العلمية والابتکارات التکنولوجية.حيث تحولت المجتمعات من مجتمعات صناعية الي مجتمعات قائمة علي المعلومات والمعرفة، فلم يعد رأس المال المادي هو العامل الاساسي للقوي الاقتصادية، بل اصبح رأس المال المعرفي هو المحدد الجوهري لقوة المجتمعات، وبات امتلاک المعرفة والقدرة علي توظيفها في مختلف المجالات هو المعيار الرئيسي لقياس تقدم الدول. ويمثل العنصرالبشري هو الرأس المال الفکري الحقيقي لهذا لاقتصاد،لانه هوالذي ينتج ويدير ويوظف المعرفة. غيران المتأمل لواقع التعليم الجامعي في مصريجده لايزال يفتقد القدرة للاستجابة لتلک المتغيرات المحلية والعالمية،بالاضافة الي العديد من التحديات التعليمية والتمويلية والتکنولوجية التي يواجهها وغيرها من المبررات الاقتصادية والاجتماعية التي دعت الي ضرورة التوجه نحو الجامعة المنتجة لتوفير مصادر تمويل ذاتية اضافية ومعالجة التحديات ومواکبة المتغيرات التي فرضها عصر اقتصاد المعرفة . وتتناول الباحثة فيما يلي واقع التعليم الجامعي في ضوء اقتصاد المعرفة ومبررات التوجه نحو الجامعة المنتجة.
 
الکلمات المفتاحية: اقتصاد المعرفة؛الجامعة المنتجة؛ التعليم الجامعي .
 
Reality of University Education in the light of Knowledge Economy, and Justifications of shifting towards Productive University
 
Esraa Mohamed Ahmed Mohamed Ragab
PhD Scholar at Department of Education Principles
Qena Faculty of Education, South Valley University
 
Abstract:
Today's societies are experiencing an economy characterized by the rapid growth of knowledge, the rates of scientific discoveries, and technological innovations.As societies transformed from industrial societies into societies based on information and knowledge, material capital is no longer the main factor for economic power, but knowledge capital has become the essential determinant of the strength of societies. And possessing knowledge with the ability to employ it, in various fields, has become the main criterion for measuring the progress of countries. Thus the human element is the real intellectual capital of this economy, because it is the one that produces knowledge, then manages and employs it.However, the reality of university education in Egypt still lacks the ability to respond to these local and global variables, in addition to the educational, financing and technological challenges that it faces, and other economic and social justifications. All of that called for the need to go towards the productive university to provide additional self-financing sources, address the challenges and keep pace with the changes imposed by knowledge economy.
Keywords: economy characterized, productive university, Education university

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية