أثر إستراتيجية الصف المقلوب في استيعاب المفاهيم الفيزيائية لدى طلاب المرحلة الثانوية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربيه بقنا - جامعة جنوب الوادى

المستخلص

أثر إستراتيجية الصف المقلوب في استيعاب المفاهيم الفيزيائية  لدى طلاب المرحلة الثانوية
Effect of the Flipped Classroom Strategy in understanding the physical concepts For school students
المستخلص :
هدف البحث الى التعرف على أثر إستراتيجية الصف المقلوب فى استيعاب المفاهيم الفيزيائية لدى طلاب الصف الأول الثانوي وتم اتباع المنهج التجريبي القائم على قياس اثر المتغير المستقل ( الصف المقلوب ) على المتغير التابع ( استيعاب المفاهيم الفيزيائية ) وقد تکونت مجموعة البحث من عدد ( 78 ) طالب وطالبه من طلاب الصف الاول الثانوى وتم توزيعهم على مجموعتين ، مجموعة تجريبية ، واخرى ضابطة واستخدم البحث المواد والادوات التاليه:  قائمة المفاهيم الفيزيائية ، دليل المعلم , کتيب الطالب ، اختبار استيعاب المفاهيم الفيزيائيه وتم تطبيقه على المجموعتين قبلياً ثم تطبيق تجربة البحث ثم اعادة تطبيق الاختبار بعديا وتوصلت نتائج البحث الى وجود أثر إيجابى لاستخدام إستراتيجية الصف المقلوب فى استيعاب المفاهيم الفيزيائية لدى طلاب المجموعة التجريبية ، اوصى الباحث باستخدام طرق واستراتيجيات حديثه تشجع المتعلم على التعاون وحل الانشطه والبحث عن المعلومات من المصادر الالکترونيه وتوعية معلموا الفيزياء والعلوم بالمرحلة الثانوية بأهمية الاستراتيجيات المعتمده على الانترنت ، وکذلک الاستراتيجيات التى تنمى مستويات الاستيعاب للمفاهيم.
الکلمات المفتاحية: الصف المقلوب – استيعاب المفاهيم .
 
 
 
 
 
Effect of the Flipped Classroom Strategy in understanding the physical concepts For school students
 
 
Prepare
Ahmed Abd El-Dayem Abd El-Ghaffar Rezk
Researcher for master's – Department of Curricula and Methods of Teaching Science
Faculty of Education in Qena - South Valley University
 
Abstract:
The research aimed to identify the effect of the flipped classroom strategy on the assimilation of the physical concepts of first-grade secondaryschool students. The research adopted the experimental approach that is based on measuring the effect of the independent variable (the flipped classroom) on the dependent variable (the assimilation of the physical concepts). The research sample consisted of (78) first-grade secondary school students. The sample was distributed into two groups: an experimental group and a control group. The research used the following materials and tools: a list of physical concepts, a teacher's guide, a student’s handbook and a pre-test and a post-test of physical concepts assimilation. The results of the research concluded that there is a positive effect of using the flipped classroom strategy on assimilating the physical concepts of the experimental group students. The research recommended using modern methods and strategies that encourage the learner to cooperate and solve activities and search for information from electronic sources and make physics and science teachers at the secondary level aware of the importance of strategies that depend on the Internet, as well as strategies that enhance the levels of assimilating of concepts.
Keywords: Flipped classroom – concepts assimilation

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية