أثر برنامج قائم علي نظرية تريز TRIZ في تنمية التفکير الابداعي في مادة العلوم لدي تلاميذ المرحلة الاعدادية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جماعة جنوب الوادي - کلية التربية - مناهج وطرق تدريس علوم

المستخلص

أثر برنامج قائم على نظرية تريز TRIZفى تنمية مهارات التفکير الإبداعي في مادة العلوم لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية
إعداد
زينب عطا الله سعيد ابراهيم
باحثة ماجستير -  قسم المناهج وطرق التدريس " العلوم "
کلية التربية بقنا –  جامعة جنوب الوادي
المستخلص :
هدفت الدراسة التعرف على أثر برنامج قائم علي نظرية تريز  في تنمية مهارات   التفکير الإبداعي في مادة العلوم لدي تلاميذ المرحلة الإعدادي. حيث اتبعت الدراسة المنهج التجريبي تصميم المجموعة الضابطة مع اختبار قبلي –بعدي، وبتطبيق ضوابط المنهج التجريبي، تم اعداد برنامج قائم علي  بعض مبادئ نظرية تريز لتدريس وحدة الصوت والضوء بمقرر العلوم للصف الثاني الاعدادي بمصر واختبار التحصيلي في نفس الوحدة لهؤلاء التلاميذ واتخاذ الاجراءات اللازمة لضبطهما،و حساب صدق اختبار تورانس للتفکير الابداعي (الشکل ب)وثباته ثم اختيار عينة بطريقة عشوائية تکونت من (60) تلميذ من تلاميذ الصف الثاني الإعدادي، وتقسيمها إلي مجموعتين احداهما تجريبية  والأخرى ضابطة، وتنفيذ التجربة. وتوصلت الدراسة إلى أنه توجد فروق ذات دلاله إحصائيةعند مستوى (0.05) بين متوسطات درجات تلاميذ المجموعة التجريبية والمجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لاختبار التفکير الإبداعي لتورانس لصالح المجموعة التجريبية، وفي ضوء تلک النتائج تم تقديم مجموعة من التوصيات والمقترحات.
الکلمات المفتاحية: نظرية تريز، التفکير الإبداعي .
 
 
 
Effect of aprogram based on TRIZtheory in developing Prep School students Creative Thinking in Sciennce
 
Prepare
Zienb Attela Said Ebrihum
Researcher for master's – Department of Curricula and Methods of Teaching Science
Faculty of Education in Qena - South Valley University
 
Abstract :
This research aimed to investigating effectof aprogram based on TRIZ theory in developing Prep School students’ Creative Thinking in Science. The study followed the experimental approach designing the control group with a pre-post test, and by applying the controls of the experimental curriculum, a program was prepared based on some principles of TRZI theory to teach the sound and light unit in the science course for the second year of middle school in Egypt and the achievement test in the same unit for these students and take the necessary measures to control them, and Calculating the validity and stability of the Torrance Test for Creative Thinking (Figure B), then selecting a random sample of (60) students from the second year of middle school, dividing it into two groups, one experimental and the other controlling, and implementing the experiment..The results of research revealed significant differences at (0.05)between the mean scores of the controland experimental group on the post used a scale  torance’s Creative Thinking favoring the experimental group. In the light of these results, some recommendations & suggestion were presented.
 Keywords:TRIZ theory and Creative Thinking.


الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية