الخصائص السيکومترية لمقياس الطفو الأکاديمي لدي طلاب کلية التربية بقنا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 علم النفس التربوي/ کلية التربية بقنا/ جامعة جنوب الوادي

2 کلية التربية بقنا / جامعة جنوب الوادى

المستخلص

هدف البحث الحالي إلي التحقق من الخصائص السيکومترية لمقياس الطفو الأکاديمي لدي طلاب کلية التربية بقنا، وتکونت عينة الدراسة من(180) طالبًا من طلاب الفرقة الثالثة بکلية التربية بقنا_ واستخدمت الباحثة التحليل العاملي الاستکشافي للتحقق من صدق مفردات المقياسItems Validity ، ومعامل ألفا کرونباخ Cronbach’s Alpha ، وطريقة التجزئة النصفية(سبيرمان-براون، جتمان) للتحقق من ثبات درجات المقياس Scores Reliability، وأوضحت نتائج البحث أن مقياس الطفو الأکاديمي يتکون من خمسة عوامل استوعبت (38.105%) من التباين المفسر، وبلغت قيمة معامل ألفا(842.، 825.،830.،693.،705.،550.) للدرجة الکلية والأبعاد علي الترتيب، وقيمة معامل سبيرمان-براون (880.)، ومعامل جتمان(875.) وهذا يدل علي صلاحية المقياس في تعريف المتغير المستهدف بالقياس وصلاحيته للاستخدام لجمع بيانات في دراسات أخري.
The current research aimed to examine the Psychometric Properties of Academic Buoyancy scale for Faculty of Education Students in Qena. The sample size limited to (180) Students of third year at the faculty of Education in Qena. The researcher used exploratory factor analysis to verify (Items Validity), and Cronbach’s Alpha, Spilt-half method (Spearman-Brown, Guttman) to verify (Scores Reliability). Norms are given in the form of cumulative percentages. The results of the research showed that the Academic Buoyancy scale consists of (5) factors that has accounted for (38.105%) of the explained variance, and the value of the Alpha coefficient reached (.842, .825, .830, .693, .705, .550) for total score and scale dimensions respectively, (Spearman-Brown, Guttman) reached (.880, .875) and this indicates the validity of the scale in defining the target variable for the measurement and its suitability for use to collect data in other studies.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية