مهارات التفكير المنتج في الفلسفة التطبيقية اللازمة لطلاب شعبة الفلسفة والاجتماع في ضوء آراء الخبراء

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 كلية التربية بقنا - قسم المناهج وطرق التدريس

2 كلية التربية - جامعة الزقازيق - قسم المناهج وطرق التدريس

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث إلي تحديد مهارات التفكير المنتج في الفلسفة التطبيقية اللازمة لطلاب شعبة الفلسفة والاجتماع في ضوء آراء الخبراء ، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام المنهج الوصفي في إعداد استبانة مكونة من (7) مهارات رئيسة في مهارات التفكير المنتج وتمثلت في نوعين : الأول مهارات التفكير الإبداعي وهي الطلاقة وتضمنت (4) مؤشرات سلوكية ، ومهارة المرونة وتضمنت (4) مؤشرات سلوكية ، ومهارة الأصالة وتضمنت (4) مؤشرات سلوكية ، والنوع الثاني مهارات التفكير الناقد وتمثلت في مهارة ااإستنتاج وتضمنت (4) مؤشرات سلوكية ، ومهارة التنبؤ بالافتراضات وتضمنت (5) مؤشرات سلوكية ، ومهارة التفسير وتضمنت (5) مؤشرات سلوكية ، ومهارة تقويم المناقشات وتضمنت (6) مؤشرات سلوكية ، وتم عرضها إلكترونيًا علي عينة الدراسة ، وعددها (30) من خبراء المناهج وطرق تدريس الفلسفة والاجتماع بكليات التربية ، ومعلمي الفلسفة والاجتماع الخبراء بوزارة التربية والتعليم ، وقد توصلت النتائج إلي أن كل مهارات التفكير المنتج ملائمة وبدرجة كبيرة لطلاب شعبة الفلسفة والاجتماع .
الكلمات المفتاحية : مهارات التفكير المنتج – الفلسفة التطبيقية -  طلاب الفلسفة والاجتماع – الخبراء .
Productive Thinking Skills in Applied Philosophy of Philosophy and Sociology Majors in light of the Opinions of Experts
 
Dr
Salwa Mahmoud Abdel Fattah 
Lecturer of curricula and teaching methods
of philosophy and sociology Faculty of Education Qena South Valley University
Salwa.Mahmoud88831@gmail.com
    
Prof. Dr.
Ibrahim Mohamed Said Ibrahim
Professor of curricula and teaching  
methods of philosophy and sociology
Faculty of Education Zagazig University
Ibrahimjaafari56@gmail.com
       
Saida Abd-Elsttar Hafez Youssef
 Assistant Lecturer –Faculty of Education, Qena 
In Fulfillment of the Requirements for the Degree PhD
Major: Curricula & Methods of Teaching (philosophy and sociology) 
Saidaabdelsttar373@gmail.com
     
Abstract:
 This research aimed at determining the Productive Thinking Skills in Applied Philosophy of Philosophy and Sociology Majors in light of the Opinions of Experts. To achieve this goal, the descriptive method was used to prepare a seven- dimensional skills’ questionnaire in Productive Thinking Skills. It divided does two types; the first type was creative thinking skills: the Fluency skill, which included (4) behavioral indicators, Flexibility skill, which included (4) behavioral indicators, Originality skill, which included (4) behavioral indicators, The second type was critical thinking skills, deduction skill, which included (4) behavioral indicators, forecasting skill, which included (5) behavioral indicators, evaluating discussion skill, which included (5) behavioral indicators, interpretation skill, which included (6) behavioral indicators, This questionnaire was presented electronically to the study sample of (30) expert on philosophy and sociology curricula and teaching methods at the faculties of education and expert philosophy teachers at the Ministry of education. Results concluded that all Productive Thinking Skills awareness were closely aligned for Philosophy and Sociology.              
 Key word: Productive Thinking Skills - Applied Philosophy -                                              Philosophy and Sociology Majors – expert

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية