واقع ممارسة الفلسفة مع الأطفال من وجهة نظر ميسري التفكير الفلسفي لدى مؤسسة بصيرة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم اصول التربية - كلية التربية - جامعة القصيم - المملكة العربية السعودية

2 باحث ماجستير - قسم أصول التربية - كلية التربية - جامعة القصيم - المملكة العربية السعودية

المستخلص

مستخلص الدراسة
هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ممارسة الفلسفة مع الأطفال، والمعوقات التي قد تحد منها، ومقترحات تطويرها من وجهة نظر ميسري التفكير الفلسفي الذين تدربوا لدى مؤسسة بصيرة؛من خلال التصميم الأساسي للبحوث النوعية،وذلك باستخدام أداتين:المقابلة مع ميسري التفكير الفلسفي الذين طبقوا ست جلسات فلسفية أو أكثر مع الأطفال في عمر(6-12)،وتحليل الوثائق المرتبطة بتلك الجلسات وما كتب عنها من تقارير؛وكان من أبرز النتائج على مستوى الواقع:أن صعوبة إيجاد العدد الكافي من الأطفال قد حصرت الممارسة على الميسرين العاملين في المدارس،أو مراكز التدريب؛كما رصدت بعض المواقف الأولية من هذه الممارسة على مستوى:أولياء الأمور،وإدارات المدارس والمراكز؛كما تبين أن هناك تفاوت بين الميسرين في تطبيق الخطوات العشر للجلسة الفلسفية؛وكشفت الدراسة مجموعة من الملاحظات على أسئلة الأطفال؛كما كشفت أشكالاً من التفكير والحوار التي مارسها الأطفال والميسرين؛ورصدت الدراسة مجموعة من المكتسبات التي ظهرت على مستوى:الأطفال،والميسرين،والمجتمع؛وعلى مستوى المعوِّقات:تبين أن هناك معوقات مرتبطة بتأهيل الميسر؛وأخرى مرتبطة بالتحضير للجلسات الفلسفية؛كما أن هناك معوقات متعلقة بالأطفال،وأخرى متعلقة بالميسرين،وعدد من المعوقات الخارجية؛وأما المقترحات فكانت موزعة على ثلاث محاور هي:ما يخص التعريف بالممارسة الفلسفية مع الأطفال؛ومقترحات موجهة لمؤسسة بصيرة؛ومقترحات لتطوير عمل الميسر؛واختتمت الدراسة بمجموعة من التوصيات.
الكلمات المفتاحية: الأطفال، التربية، التفكير، الفلسفة.
 
The Reality of Practicing Philosophy with Children from the Point of View of the Facilitators of Philosophical Thinking at Baseera Foundation
Abstract
The study aimed to identify the reality of the practice of philosophy with children, the obstacles that may limit them, and suggestions for developing them from the point of view of the facilitators of philosophical thinking who were trained at Baseera Foundation in the basic design of qualitative research, using two tools: an interview with the facilitators of philosophical thinking who conducted six or more philosophical sessions with children aged (6-12), and analysis of the documents related to those sessions, accompanied with reports on them. The main results of the study indicated that the difficulty of finding a sufficient number of children restricted the practice to facilitators working in schools or training centers. Some initial observations this practice at the level of parents, school administrations and centers were noted down. It was also found that there is a discrepancy among the facilitators in the application of the ten steps of the philosophical session. The study revealed a set of observations on the children's questions. It also revealed forms of thinking and dialogue practiced by children and facilitators. The study monitored a set of gains that appeared at the level of children, facilitators, and society. It was found that there are obstacles related to the rehabilitation of the facilitator, and others related to the preparation of the philosophical sessions. There are also obstacles related to children, others related to facilitators, and a number of external obstacles. As for the suggestions, they are divided into three axes: the definition of the philosophical practice with children, the Baseera Foundation, and developing the work of the facilitator. The study concluded with a set of recommendations.
.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية