متطلبات تحقيق الميزة التنافسية بجامعة جنوب الوادي في ضوء تبني نموذج مثلث المعرفة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم أصول التربية - كلية التربية - جامعة جنوب الوادى

المستخلص

مستخلص
     استهدف البحث الكشف عن واقع توافر متطلبات تحقيق الميزة التنافسية بجامعة جنوب الوادي في ضوء تبني نموذج مثلث المعرفة ، وتقديم تصورُا مقترحًا لتوافر تلك المتطلبات بالجامعة ، واستعان البحث لتحقيق أهدافه بإجراءات المنهج الوصفي مستخدمًا الاستبانة التي تم إعدادها وتقنينها وتطبيقها على عينة من أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة بجميع كليات جامعة جنوب الوادي ، والتي بلغت (317) عضوا هيئة تدريس وهيئة معاونة ، تم اختيارها بطريقة عشوائية بواقع تمثيل (5%) من المجتمع الأصلي لأعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة بالجامعة البالغ عددهم (1791) في العام الجامعي 2022-2023م ، وتوصل البحث إلى أن واقع توافر المتطلبات ككل من وجهة نظر عينة البحث جاء (متوسطًا) ، وجاء واقع توافر المتطلبات المتعلقة بالعملية التعليمية في المرتبة الأولى وبدرجة (متوسطة) ، تلاها واقع توافر المتطلبات المتعلقة بالبحث العلمي في المرتبة الثانية وجاء بدرجة (منخفضة) ، تلاها واقع توافر المتطلبات المتعلقة بتنمية الابتكار في المرتبة الثالثة وجاء بدرجة (منخفضة) ، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة حول واقع توافر المتطلبات ككل تعزى لاختلاف متغيرات (طبيعة الكلية ، حصول الكلية على الاعتماد ، سنوات الخبرة) .
الكلمات المفتاحية: متطلبات ، الميزة التنافسية ، جامعة جنوب الوادي ، نموذج مثلث المعرفة .    
Abstract
The research aimed to reveal the reality of the availability of requirements of achieving competitive advantage at South Valley University in the light of adopting the knowledge triangle model, and presenting a proposed scenario for the availability of those requirements at the university. In all faculties of South Valley University, which amounted to (317) faculty members and assistant staff, they were randomly selected with a representation of (5%) of the original community of faculty members and the university’s supporting staff, who numbered (1791) in the academic year 2022-2023 AD. Besides, the research findings revealed the reality of the availability of the requirements as a whole from the point of view of the research sample came (medium), and the reality of the availability of requirements related to the educational process came in the first place and it scored a medium degree, followed by the reality of the availability of requirements related to scientific research in the second place and it scored a low degree, followed by the reality of the availability of the requirements related to scientific research in the second place. Furthermore, the requirements related to the development of innovation ranked the third and marked a low degree. Also, there were no statistically significant differences between the average responses of the sample members concerning the reality of availability the requirements as a whole due to different variables (the nature of the college, the college obtaining accreditation, years of experience).
Keywords: Requirements, competitive advantage, south valley university, knowledge triangle .

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية