Using Green Pedagogy Approach for Enhancing Inferential Reading Skills and Eco-literacy Oriented Incidental and Intentional English Vocabulary of Pre - service Teachers of Science

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

Assistant Professor of Curricula and TEFL Methodology Hurghada Faculty of Education South Valley University

المستخلص

Abstract
    The preset study aimed at identifying the effect of a program that is based on Green Pedagogy approach for enhancing inferential reading skills and eco-literacy oriented incidental and intentional English vocabulary of pre-service teachers of science. Participants of the study were (60) pre-service science teachers at Hurghada Faculty of Education. Following the one-group quasi-experimental design, the program of the study was administered over the participants following a pre and post testing procedure. Instruments of the study included five instruments and materials of the study included: Inferential Reading Skills Questionnaire, Inferential Reading Skills Test, Eco-Literacy Oriented Vocabulary Questionnaire, Green Education- Based Program, and Eco-Literacy Oriented Vocabulary Test. The program included four units about science vocabulary and eco-oriented language as well as inferential reading skills. The results revealed that the program based on Green Pedagogy approach developed participants' reading inference skills and their knowledge of eco- and environment oriented language acquisition. Results also showed that there were significant mean differences between the participants' scores in both intentional and incidental vocabulary acquisition favoring the post testing. The study recommended using the Green Pedagogy approach in designing similar courses and modules in different EFL contexts. It also recommended integrating Content and Language Integrated CLIL courses at both pre and in-service contexts due to the merits of this approach in both language and content knowledge development. Suggestions for further research were also provided in in the light of the obtained results.
Key Words :Green Pedagogy- Inferential - Incidental- Intentional – Eco literacy
 
استخدام مدخل التدريس الأخضر لتحسين مهارات القراءة الاستنتاجية ومفردات التنور البيئي المقصودة والعرضية باللغة الإنجليزية لدي معلمي العلوم قبل الخدمة
المستخلص:
    هدفت الدراسة إلي التعرف علي أثر برنامج قائم على مدخل  التدريس الأخضر لتحسين مهارات الاستنتاجية ومفردات التنور البيئي المقصودة والعرضية باللغة الإنجليزية لدي معلمي العلوم قبل الخدمة. تكونت عينة الدراسة  من (60) معلم علوم قبل الخدمة بكلية التربية بالغردقة واتبع البحث التصميم  شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة ، تم تطبيق برنامج الدراسة على المشاركين بعد إجراء الاختبارات القبلية ثم التطبيق البعدي للإختبارات بعد انتهاء البرنامج. تضمنت أدوات مواد البحث: استبيان مهارات القراءة الاستنتاجية ، واختبار مهارات القراءة الاستنتاجية ، واستبيان مفردات التنور البيئي ، والبرنامج القائم على مدخل التدريس الأخضر ، اختبار مفردات التنور البيئي. تضمن البرنامج أربع وحدات حول مفردات العلوم واللغة البيئية بالإضافة إلى مهارات القراءة الاستنتاجية. وأظهرت نتائج البحث أن البرنامج القائم على مدخل التدريس الأخضر قد نمي مهارات القراءة الاستدلالية  لدى المشاركين  وكذلك معرفتهم بمفردات التنور البيئي. كما أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين درجات المشاركين في كل من اكتساب المفردات اللغوية البيئيةالمقصودة والعرضية لصالح الاختبار البعدي. وقد أوصت الدراسة باستخدام مدخل التدريس الأخضر في تصميم دورات ووحدات مماثلة لمدخل سياقات مختلفة للغة الإنجليزية كلغة أجنبية. كما أوصي بدمج دورات لمدخل اللغة والمحتوي المتكامل  في سياقات ومستويات مختلفة للمعلمين قبل الخدمة وأثنائها نظرًا لمزايا هذا المدخل وأثره الذي ينمي كلا من جوانب ومهارات اللغة وأيضا المعرفة بالمحتوي، وقد تم عرض لبعض البحوث والدراسات المقترحة فيضوء نتائج الدراسة.
الكلمات المفتاحية: التدريس الأخضر - الاستدلال – القراءة العرضية – القراءة المقصودة – التنور البيئي

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية