العلاقة بين الذكاء الوجداني والدافعية للإنجاز لدى تلاميذ المرحلة الإعداديه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعه جنوب الوادى - كلية التربية بقنا

المستخلص

هدفت الى التعرف على العلاقه بين الذكاء الوجداني والدافعية للإنجاز لدي طلبة المرحلة الإعدادية بقنا، والكشف عن الفروق في الذكاء الوجداني والدافعية للإنجاز وفقا لمتغير الجنس، و تكونت عينه الدراسه من(١٢٠) طالب وطالبة المرحله الإعداديه بمتوسط و تم استخدام مقياس الذكاء الوجداني ، ومقياس الدافعية للإنجاز.

وتوصلت الدراسة الحالية الي

توجد علاقه ارتباطية موجبه ودالة إحصائيًا بين الذكاء الوجداني والدافعية للإنجاز لدي طلبة المرحلة الإعدادية.

توجد فروق داله احصائيًا بين (الذكور-الاناث) في الدافعية للإنجاز لصالح الإناث.

توجد فروق داله احصائيًا بين (الذكور-الاناث) في الذكاء الوجداني لصالح الاناث



aimed to find out the relationship between emotional intelligence and achievement motivation among middle school students in Qena, and to detect differences in emotional intelligence and achievement motivation according to the gender variable. Where the study sample consisted of (120) male and female middle school students in Qena for the academic year 2021-2022 AD, the emotional intelligence scale was also used, prepared by the researcher, and the achievement motivation scale, prepared by the researcher. The study reached the following results: 1- There is a positive correlation between emotional intelligence and motivation for achievement among middle school students. 2- There are statistically significant differences (males-females) in achievement motivation in favor of females. 3- There are statistically significant differences between (males-females) in emotional intelligence in favor of females.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية