تصورات معلمي المدارس الثانوية العامة بجمهورية مصر العربية حول متطلبات تطبيق استراتيجيات السياسة التعليمية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم أصول التربية - كلية التربية بقنا

المستخلص

المستخلص
هدفت الدراسة إلى التعرف إلى تصورات معلمي المدارس الثانوية العامة بجمهورية مصر العربية حول متطلبات تطبيق استراتيجيات السياسة التعليمية. واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي، واعتمدت على الاستبانة كأداة مناسبة تكونت من (35) فقرة موزعة على (7) مجالات لكل مجال (5) فقرات، واختيرت عينة عشوائية بسيطة قوامها (504) من مجتمع حجمه (10075) من المعلمين والمعلمات في العام الدراسي (2022/2023)، حيث أظهرت نتائج الدراسة أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) حول تصورات معلمي المدارس الثانوية العامة بجمهورية مصر العربية حول متطلبات تطبيق استراتيجيات السياسة التعليمية تعود لمتغير الجنس. كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) حول تصورات معلمي المدارس الثانوية العامة بجمهورية مصر العربية حول متطلبات تطبيق استراتيجيات السياسة التعليمية تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح الحاصلين على شهادات الدراسات العليا، ولمتغير سنوات الخدمة لصالح ذوي الخبرة الأكثر من (10) سنوات، وأوصت الدراسة وزارة التربية والتعليم بإنشاء قسم مستقل في الوزارة يختص بصنع وتحليل ومتابعة وتقويم استراتيجيات السياسة التعليمية بشكل مستمر، ونشر الوعي بأهمية وقيمة السياسة التعليمية بين القائمين على العملية التعليمية، وضمان السيولة المالية للمدارس الثانوية العامة، وتمكينها بزيادة اعتمادها على ذاتها في إدارة أموالها ضمن بيئاتها.
الكلمات المفتاحية: تصورات المعلمين – متطلبات – المدارس الثانوية العامة - استراتيجيات السياسة التعليمية .
 
 




 
 
Perceptions of public secondary school teachers in the Arab Republic of Egypt about the requirements for implementing educational policy strategies
Abstract
The study aimed to identify the perceptions of public secondary school teachers in the Arab Republic of Egypt about the requirements for implementing educational policy strategies, The study used the descriptive approach, and relied on the questionnaire as an appropriate tool, which consisted of (35) items distributed over (7) fields for each field (5) items, A simple random sample of (504) was selected from a population of (13878) male and female teachers in the academic year (2022/2023), Where the results of the study showed that there were no statistically significant differences at the level (0.05) about the perceptions of general secondary school teachers in the Arab Republic of Egypt about the requirements for implementing educational policy strategies due to the gender variable, The results also showed that there were statistically significant differences at the level of (0.05) about the perceptions of general secondary school teachers in the Arab Republic of Egypt about the requirements for implementing educational policy strategies due to the educational qualification variable in favor of those with postgraduate degrees, For the variable years of service in favor of those with more than (10) years of experience, The study recommended the Ministry of Education to establish an independent department in the ministry concerned with making, analyzing, following up and evaluating educational policy strategies on an ongoing basis, spreading awareness of the importance and value of educational policy among those in charge of the educational process, ensuring financial liquidity for public secondary schools, and enabling them to increase their self-reliance in managing their funds within their environments. .
key words: Teachers' perceptions - requirements - public secondary schools - educational policy strategies.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية