The Effect of Computer-Mediated Corrective Feedback on Developing Intermediate EFL Students' Grammatical Competence and Motivation

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم المناهج وطرق التدريس - كلية التربية بقنا

2 كلية التربية - جامعة الازهر

المستخلص

Abstract
This study aimed toinvestigate the effect of computer-mediated corrective feedback on developing grammatical competence and motivation of EFL second-year intermediate stage students. The study used two instruments to fulfill its purpose, namely, English Grammatical Competence Test (EGCT) and Grammar Learning Motivation Questionnaire (GLMQ). The sample consisted of (90) students enrolled at Kalaheen Abnoud Intermediate School at Abnoud, Governorate of Qena who were randomly selected into two groups. The experimental group (N=45) received treatment (computer-mediated corrective feedback) whereas, the control group (N=45) received the regular grammar instruction.Results of the study revealed a remarkable improvement in English grammatical competence and motivation of the experimental group as compared with the control group. Furthermore, the results showed a positive correlation between the experimental group students’ scores in grammatical competence and their scores in motivation. Based on the above mentioned results, the study concluded that computer-mediated corrective feedback held a great potential for developing students’ English grammatical competence and motivation. The study ended with discussing the results reached, presenting recommendations, and suggesting some relevant issues for further research.
Keywords: computer-mediated corrective feedback, grammatical competence, motivation, intermediate stage students.
 
 
المستخلص:
أثر التغذية الراجعة التصحيحية المحوسبة في تنمية الكفايةالنحوية و الدافعية لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية دارسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية
هدفت الدراسة الحالية للتحققمن أثر التغذية الراجعة التصحيحية المحوسبة في تنمية الكفاية النحوية والدافعية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي دارسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية.وقد استخدم الباحث أداتين للتأكد من تحقق أهداف الدراسة  وهما: اختبار كفاية نحوية للغةالإنجليزية، واستبيان لقياس الدافعية نحو تعلم القواعد النحوية. و تمثلت مجموعة الدراسة من (90) تلميذاً وتلميذة بمدرسة كلاحين أبنود الإعدادية، بأبنود، محافظة قنا،حيث تم توزيعهم عشوائيًا الى مجموعتين: مجموعة تجريبية(45) والتي درست القواعد النحوية بأسلوب التغذية الراجعة التصحيحية المحوسبة، ومجموعه ضابطة (45) والتي درست القواعد النحوية بالطريقة المعتادة. وقد كشفت نتائج الدراسة عن تحسن ملحوظ في الكفاية النحوية للغة الإنجليزية والدافعية لدى المجموعة التجريبية قياسا بالمجموعة الضابطة. علاوة على ذلك، فقد أثبتت النتائج وجود علاقة ارتباطية موجبة بين درجات تلاميذ المجموعة التجريبية في اختبار الكفاية النحوية ودرجاتهم في استبيان الدافعية. وبناءاً على النتائج السالف ذكرها، فقد خلصت الدراسة الى فاعلية  التغذية الراجعة التصحيحية المحوسبة في تنمية الكفاية النحوية والدافعية لدى تلاميذ الصف الثاني الإعدادي. كما انتهت الدراسة بعرض ومناقشة النتائج التي تم التوصل اليها بالإضافة الى تقديم التوصيات فضلا عن طرح بعض القضايا ذات الصلة لتناولها بالبحث العلمي مستقبلا.
الكلمات المفتاحية: التغذية الراجعة التصحيحية المحوسبة، الكفاية النحوية، الدافعية, تلاميذ المرحلة الإعدادية.
 
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية