الانعكاسات التربوية للمجتمعات الرقمية على تنميه الثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي (دراسة ميدانية)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة سوهاج - كلية التربية - قسم أصول التربية

المستخلص

مستخلص البحث
تحددت مشكلة البحث الحالي إلى محاولة الوقوف على الانعكاسات الإيجابية والسلبية للمجتمعات الرقمية على تنمية الثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي، من أجل وضع تصور مقترح لمواجهة لتنمية الثقافة النسوية بطريقة صحيحة في ضوء تلك الانعكاسات.
لذا هدف البحث الحالي إلى الكشف عن الانعكاسات التربوية للمجتمعات الرقمية على تنمية الثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي، ولتحقيق هذا الهدف مرت الدراسة بمجموعة من الإجراءات؛ تمثلت في إعداد إطار نظري شمل ما يلي:

الأسس النظرية حول ماهية المجتمعات الرقمية.
الأسس النظرية والفلسفية حول مفاهيم الثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي.
أهم الانعكاسات التربوية الإيجابية للمجتمعات الرقمية على تنمية ثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي.
أهم الانعكاسات السلبية للمجتمعات الرقمية على تنمية ثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي.

   استخدمت الباحثة المنهج الوصفي، واعتمدت على الاستبانة، وطبقت على عينة من طالبات التعليم الجامعي قوامها (540) طالبة، وتوصل البحث إلى مجموعة من النتائج من أبرزها:

امتلاك طالبات التعليم الجامعي بعض المهارات اللازمة لتنمية الثقافة النسوية، وافتقارهن لبعض المهارات الأخرى والمتعلقة بالجانب المعرفي والمهاري والقيمي.
اتفاق عينة الدراسة على وجود مجموعة من الانعكاسات التربوية الإيجابية للمجتمعات الرقمية على تنمية الثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي.
اتفاق عينة الدراسة على وجود مجموعة من الانعكاسات السلبية للمجتمعات الرقمية على تنمية الثقافة النسوية لدى طالبات التعليم الجامعي.

وبناء على ذلك قدم البحث الحالي تصور مقترح لتنمية الثقافة النسوية لدى الطالبات في ضوء الانعكاسات المختلفة للمجتمعات الرقمية.
الكلمات المفتاحية  :   الانعكاسات التربوية  –  الثقافة النسوية   - المجتمعات الرقمية  .
 
Abstract
The problem of the current research was determined to try to identify the positive and negative repercussions of digital societies on the development of feminist culture among university students, in order to develop a proposed vision to confront the development of feminist culture in a correct manner in the light of these reflections.
Therefore, the current research aimed to reveal the educational repercussions of digital societies on the development of feminist culture among female university education students. To achieve this goal, the study went through a set of procedures; It consisted in preparing a theoretical framework that included the following:

Theoretical foundations about what digital societies are.
Theoretical and philosophical foundations about the concepts of feminist culture among university education students.
The most important positive educational reflections of digital societies on the development of a culture of feminism among female university education students.
The most important negative repercussions of digital societies on the development of a culture of feminism among university education students.

The researcher used the descriptive approach, relied on the questionnaire, and applied it to a sample of university education students consisting of (540) students. The research reached a set of results, the most prominent of which are:

Female university education students possess some of the necessary skills for the development of feminist culture, and their lack of some other skills related to knowledge, skills and values.
The agreement of the study sample on the existence of a group of positive educational reflections of digital societies on the development of feminist culture among university education students.
The agreement of the study sample on the existence of a group of negative repercussions of digital societies on the development of feminist culture among university education students.

Accordingly, the current research presented a proposed vision for the development of feminist culture among female students in the light of the various reflections of digital societies.
Keywords: educational reflections - feminist culture - digital societies

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية