الخصائص السيكومترية لمقياس العزم الأكاديمى لدى طلاب كلية التربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة جنوب الوادى - كلية التربية بقنا - قسم علم النفس التربوى

المستخلص

مستخلص
هدف البحث إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس العزم الأكاديمي لدى طلاب كلية التربية بقنا (إعداد الباحثة)، وتكونت عينة البحث من (250) طالبًا وطالبة من طلاب كلية التربية بقنا للعام الدراسي (2022- 2023 م)، بمتوسط عمر زمني قدره (19,77) سنة، وانحراف معياري قدره (0,621)، وتم الكشف عن صدق مفردات المقياس باستخدام صدق المحتوى وصدق البناء باستخدام التحليل العاملي، وثبات درجاته باستخدام معال ألفا كرونباخ ومعامل مكدونالد أوميجا، وأظهرت نتائج صدق المحتوى أن مفردات المقياس تتمتع بدرجات مقبولة من مؤشرات صدق المحتوى وفقًا لمعادلة لوشي، كما أسفرت نتائج التحليل العاملي الاستكشافي عن وجود عاملين لمقياس العزم الأكاديمي هما: المثابرة في الجهد، واتساق الاهتمام، وأظهرت نتائج حساب الثبات تمتع درجات المقياس بدرجة مقبولة من الثبات حيث بلغت قيمة معامل ألفا كرونباخ (757,) لبعد المثابرة في الجهد، وبلغت (724,) لبعد اتساق الاهتمام، وبلغت قيمة معامل مكدونالد أوميجا (757,) لبعد المثابرة في الجهد، وبلغت (736,) لبعد اتساق الاهتمام، مما يشير إلى تمتع المقياس بخصائص سيكومترية جيدة.
الكلمات المفتاحية:الخصائص السيكومترية، العزم الأكاديمي، طلاب الجامعة.
 
 
 
 
 
Psychometric Proprieties of Academic Grit Scale among Students of the Faculty of Education
Abstract:
The research aimed to verify the psychometric properties of academic grit scale among students of the faculty of education in Qena,(prepared by the researcher), The sample consisted of (250) students of the faculty of education in Qena for the school year (2022- 2023) with an average age (19.77) years, and the standard deviation was (.621), The Validity of items of the scale was revealed using the content validity and factorial construction validity, and the reliability of its scores using Cronbach’s alpha and McDonald’s omega coefficients, the results of the content validity showed that the items of the scale have acceptable degrees of content indicators according to the lawshe equation, and the results of exploratory factors analysis revealed that there are two factors for academic grit scale: perseverance in effort and consistency of interests, the results of the reliability calculation showed that the scores of the scale had an acceptable degree of reliability, as the value of Cronbach’s alpha coefficient was (.757) for the dimension of perseverance in effort, and it was (.724) for the dimension of consistency of interest, the value of McDonald’s coefficient was (.757) for the dimension of perseverance in effort, and it was (.736) for the dimension of consistency of interest, which indicates that the scale has good psychometric properties.
Keywords:Psychometric properties, Academic Grit, University Students.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية