استخدام نموذج راش والتحليل العاملى لتحرى أحادية البعد فى مقياس الشغف الأكاديمي : دراسة سيكومترية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

جامعة جنوب الوادى - كلية التربية بقنا - قسم علم النفس التربوى

المستخلص

المستخلص
هدفت الدراسة إلى تحرى المؤشرات الفاعلة فى الكشف عن افتراض أحادية البعد لمقياس الشغف الأكاديمى(إعداد:سحر جمال محمد عبدالجليل) باستخدام التحليل العاملى الاستكشافى، والتحليل العاملى التوكيدى، ونموذج راش، وبلغ عدد المشاركين فى الدراسة 300 طالب وطالبة من طلاب الفرقة الثالثة بكلية التربية بقنا(تعليم عام- تعليم أساسي- شعبة الطفولة)، تتراوح اعمارهم بين 20-22 سنة، بمتوسط عمر قدرة 20,87 سنة وانحراف معياري قدرة 0,633، وتم استخدام البرامج الإحصائية (SPSS (V.28، AMOS (V.26)، (Winsteps (V.5.6.0.0،وأسفرت نتائج الدراسة إلى تحقق افتراض أحادية البعد لمقياس الشغف الأكاديمى؛ أى أن المقياس يقيس سمة واحدة فقط وهى الشغف الأكاديمي لدى عينة الدراسة، وذلك من خلال مؤشرات التحليل العاملى الاستكشافى للكشف عن افتراض أحادية البعد، ومؤشرات التحليل العاملى التوكيدى ومؤشرات نموذج راش، كما توصلت نتائج الدراسة إلى مطابقة مفردات المقياس المستخدم لنموذجراش المستخدم، ومطابقة أفراد عينة الدراسة للنموذج المستخدم ماعدا خمسة أفراد غير متطابقين فتم حذفهم وإعادة التحليل مرة أخرى، وتوصلت الدراسة إلى أنه لا تختلف فاعلية مؤشرات الكشف عن افتراض أحادية البعد تبعًا لنوع التحليل المستخدم.
الكلمات المفتاحية: نموذج راش،التحليل العاملى، أحادية البعد، الشغف الأكاديمى.
 
 
 
 
Using the Rasch Modeland Factor Analysis toInvestigate Unidimensionality in the Academic Passion Scale: A Psychometric Study
Abstract
The current study aimed to verify the unidimensionalityassumption of the academic passion scale(prepared by: Sahar Gamal Mohamed Abdel Galil) using exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, and the Rasch model, The number of participants in the study was 300 male and female students from the third year at the Faculty of Education in Qena (General Education - Basic Education - Childhood Division), their ages ranged between 20-22 years, with an average age of 20.87 years and a standard deviation of 0.633, andwas used the statistical programs SPSS (V.28), AMOS (V.26), Winsteps (V.5.6.0.0), and the results of the study indicated that a one-dimensional assumption was achieved in the academic passion scale, meaning that the scale measures only one characteristic, which is the academic passion of the study sample, through Indicators of the exploratory factor analysis to reveal a unidimensionalityassumption, indicators of confirmatory factor analysis and indicators of the Rasch model. The results of the study also found that the items of the scale used for the used Rasch model matched, and the study sample was renewed according to the model used, expect for five non-conforming persons, who were deleted and re-applied again. It found that the effectiveness of unidimensionalityassumption detection indicators did not differ depending onThe type of analysis used
Key Words: Rasch Model, factor analysis, unidimensionality, academic passion.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية