The Perspectives of Saudi EFL Teachers on Practical Criteria of Test Constructions

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

College of Education, Taibah University, PO box 42374, Madinah 4445, Saudi Arabia * E-mail of the corresponding author: hramri@taibahu.edu.sa

المستخلص

Abstract
The current descriptive quantitative study investigates the perspectives of Saudi EFL teachers on test construction criteria. The research also aims to understand their gender-specific views on test construction criteria. Therefore, the researchers developed a 32-5-point Likert scale questionnaire to measure teachers' perspectives. The sample includes 227 teachers, 83 males, and 144 females, during the 2021 and 2022 academic years. Results indicated that the test construction process is crucial for EFL teaching, learning, and assessment. EFL teachers generally have good test design and development knowledge, preferring objective items over subjective ones. They highly value the practical criteria of test construction and the essential role of all seven dimensions in the process. The Mann-Whitney U-test revealed no significant gender differences among EFL male and female teachers in the seven dimensions perspectives. The study concludes with recommendations for in-service EFL teachers to receive more comprehensive training and attend conferences, workshops, and seminars to enhance their test construction abilities.
Keywords: Assessment, test construction, criteria, perspectives, Saudi EFL teachers
 
 
المستخلص:
تبحث الدراسة الكمية الوصفية الحالية في وجهات نظر معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية سعوديين حول معايير بناء الاختبار. ويهدف البحث أيضًا إلى فهم وجهات نظرهم الخاصة بالجنس حول معايير بناء الاختبار. ولذلك، قام الباحثون بتطوير استبيان بمقياس ليكرت مكون من 32-5 نقاط لقياس وجهات نظر المعلمين. وتضم العينة 227 معلماً، 83 ذكراً، و144 أنثى، خلال العامين الدراسيين 2021 و2022. أشارت النتائج إلى أن عملية بناء الاختبار أمر بالغ الأهمية لتدريس اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية وتعلمها وتقييمها. يتمتع معلمو اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية بشكل عام بمعرفة جيدة بتصميم الاختبارات وتطويرها، ويفضلون العناصر الموضوعية على العناصر الذاتية. إنهم يقدرون بشدة المعايير العملية لبناء الاختبار والدور الأساسي لجميع الأبعاد السبعة في العملية. كشف اختبار مان ويتني U عن عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين الجنسين بين معلمي ومدرسي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية في منظور الأبعاد السبعة. وتختتم الدراسة بتوصيات لمعلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية أثناء الخدمة لتلقي تدريب أكثر شمولاً وحضور المؤتمرات وورش العمل والندوات لتعزيز قدراتهم في بناء الاختبارات.
الكلمات المفتاحية: التقييم، بناء الاختبار، المعايير، وجهات النظر، معلمي اللغة الإنجليزية كلغة أجنبية سعوديين
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية