الخصائص السيكومتريه لمقياس العدالة الأكاديمية كما يدركها طلاب كلية التربيه بقنا

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم علم النفس التربوى - كلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادى

المستخلص

المستخلص
هدف البحث الحالي  إلى التحقق من الخصائص السيكومترية لمقياس العدالة الأكاديمية المدركة لدى طلاب كلية التربية بقنا، وتكونت عينة الدراسة من(180) طالبًا وطالبة من طلاب كلية التربية بقنا (تعليم عام – تعليم أساسي – شعبة الطفولة)، بمتوسط عمر قدره(20.63) وانحراف معياري قدره (0.87)، واستخدمت الباحثة التحليل العاملي الاستكشافي للتحقق من صدق مفردات المقياسItems Validity ، ومعامل ألفا كرونباخ Cronbach’s Alpha ،وطريقة جتمان، وطريقة التجزئة النصفية(سبيرمان-براون) للتحقق من ثبات درجات المقياس  Scores Reliability، وأوضحت نتائج البحث أن مقياس العدالة الأكاديمية المدركة يتكون من أربعة عوامل استوعبت (53.739%) من التباين المفسر، وبلغت قيمة معامل ألفا كرونباخ (0.762،0.950، 0.762، 0.773، 0.769) للدرجة الكلية والأبعاد على الترتيب، وقيمة معامل سبيرمان-براون (0.959)، ومعامل جتمان (0.938) وهذا يدل على صلاحية المقياس في تعريف المتغير المستهدف بالقياس وصلاحيته للاستخدام لجمع بيانات في دراسات أخرى.
الكلمات المفتاحية: مقياس العدالة الأكاديمية المدركة، الخصائص السيكومترية، طلاب كلية التربية.
 
 
 
 
 
 
Psychometric properties of the perceived academic justice scale among students of the Faculty of Education in Qena
Abstract
            The current research aimed to verify the psychometric properties of the perceived academic justice scale among students of the College of Education in Qena. The study sample consisted of (180) male and female students from the College of Education in Qena (general education - basic education - childhood division), with an average age of (20.63) and a deviation standard of (0.87), and the researcher used exploratory factor analysis to verify the validity of the scale items Items Validity, Cronbach's Alpha coefficient, the Gutman method, and the split-half method (Spearman-Brown) to verify the stability of the scale scores Scores Reliability, and the research results indicated that the academic justice scale Perception consists of four factors that accounted for (53.739%) of the explained variance, and the value of the Cronbach’s alpha coefficient was (0.762, 0.950, 0.762, 0.773, 0.769) for the total score and dimensions, respectively, the value of the Spearman-Brown coefficient (0.959), and the Guttman coefficient (0.938). This indicates the validity of the scale in defining the variable targeted for measurement and its validity for use to collect data in other studies.
            Key Words: perceived academic justice scale, Psychometric Properties, Faculty of Education students.
 
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية