نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم المناهج وطرق التدريس - كلية الترية بقنا - جامعة جنوب الوادى
المستخلص
ملخص الدراسة.
هدفت الدراسة إلي الكشف عن أثر توظيف نظرية السياقات اللغوية في التحليل الدلالي للنص القرآني علي تنمية مهارات الاقتصاد اللغوي و الذائقة البلاغية لدي طلاب المرحلة الثانوية، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي للتعرف على مفهوم الاقتصاد اللغوي، ومهاراته، وأهميته للطلاب ، ودوره في تنمية مهارات اللغة العربية ، والذائقة البلاغية من حيث تعريفها ، ومهاراتها ، وأهميتها للطلاب ، والسياقات اللغوية من حيث التعريف وكيف يمكن توظيف السياقات اللغوية في التحليل الدلالي لآيات القرآنية ، ثم المنهج التجريبي التربوي لقياس العلاقة السببية بين المتغيرات المستقبلية ، (توظيف نظرية السياقات اللغوية في التحليل الدلالي للنص القرآني) علي المتغيرات التابعة (مهارات الاقتصاد اللغوي - مهارات الذائقة البلاغية) لدي طلاب الصف الأول الثانوي، وتكونت مجموعة الدراسة من 65 طالب وطالبة من طلاب الصف الأول الثانوي، بمدرسة الشهيد خالد عبد العاطي الثانوية بالخطارة، التابعة لإدارة نقادة التعليمية، واستخدمت الدراسة التصميم التجريبي ذا المجموعات المتكافئة، مجموعة ضابطة تضم 32 طالب وطالبة، ومجموعة تجريبية تضم 33 طالب وطالبة، وتكونت مواد الدراسة من قائمة بمهارات اقتصاد اللغة (مهارة اقتصاد اللغة في الأصوات والحروف، مهارة افتصاد اللغة في الكلمات، مهارة اقتصاد اللغة في التراكيب، مهارة اقتصاد اللغة في النحو والصرف)، وقائمة بمهارات الذائقة البلاغية ( مهارة فهم الأساليب البلاغية، مهارة استخدام الأساليب البلاغية ، مهارة التذوق البلاغي، مهارة التفاعل مع الأساليب البلاغية)، تصور لتوظيف نظرية السياقات اللغوية في التحليل الدلالي للنص القرآني، وتكونت أدوات الدراسة من اختبار اقتصاد اللغة، اختبار الذائقة البلاغية، وقد تم تطبيق أدوات الدراسة قبليا يوم السبت الموافق 2 ديسمبر 2023، ثم تم تدريس التصور المقترح خلال خمسة أسابيع بواقع ثلاث حصص أسبوعيًا أيام " الأحد – الإثنين – الثلاثاء" ، خلال الفترة من يوم الاحد 3 ديسمبر 2023 حتى يوم الثلاثاء 2 يناير 2024، ثم تم تطبيق أدوات الدراسة بعديًا يوم الأربعاء الموافق 3 يناير 2024، وأشارت نتائج الدراسة إلي فاعلية التصور المقترح القائم على توظيف نظرية السياقات اللغوية في التحليل الدلالي للنص القرآني علي تنمية مهارات اقتصاد اللغة ومهارات الذائقة البلاغية لدى طلاب الصف الأول الثانوي، وقد تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات وفقاً للنتائج التي تم التوصل إليها أهمها ضرورة تضمين مهارات اقتصاد اللغة والذائقة البلاغية ضمن أهداف مناهج اللغة العربية لجميع المراحل التعليمية، مع التركيز علي مرحلة التعليم الثانوي ، وتفسير الآيات القرآنية لطلاب المرحلة الثانوية في سياقها اللغوي وغير اللغوي، وذلك بهدف مساعدة الطلاب على الفهم الصحيح لمحتوى الآيات الكريمة، وإزالة البس في تفسير بعض الآيات القرآنية، الناتج من اجتزاء الكلمة أو الجملة من سياقها.
الكلمات المفتاحية: نظرية السياقات اللغوية ـ التحليل ادلالي ـ القرآن الكريم ـ اقتصاد اللغة ـ الذائقة البلاغية ـ طلاب المرحلة الثانوية.
Employing the theory of linguistic dictionary in the semantic analysis of the Qur'an text and its impact on developing the skills of linguistic economy and rhetorical taste of secondary school students.
summary:
The study aimed to reveal the effect of a proposed unit based on the theory of linguistic contexts in the semantic analysis of the Qur’anic text on developing the skills of linguistic economy and rhetorical taste among secondary school students. The study used the descriptive-analytical approach to identify the concept of linguistic economy, its skills, its importance for students, and its role in developing Arabic language skills, rhetorical taste in terms of its definition, skills, and importance for students, and linguistic contexts in terms of definition and how linguistic contexts can be employed in the semantic analysis of Qur’anic verses. Then, the educational experimental approach was used to measure the causal relationship between the future variables (a proposed unit based on the theory of linguistic contexts in the semantic analysis of the Qur’anic text) on the dependent variables (linguistic economy skills - rhetorical taste skills) among first-year secondary school students. The study group consisted of 65 male and female students from the first-year secondary school, at the Martyr Khaled Abdel Ati Secondary School in Al-Khatara, affiliated with the Nagada Educational Administration. The study used the experimental design with equivalent groups, a control group of 32 male and female students, and an experimental group of 33 students. The study materials consisted of a list of language economy skills (language economy skill in sounds and letters, language economy skill in words, language economy skill in structures, language economy skill in grammar and morphology), a list of rhetorical taste skills (skill in understanding rhetorical styles, skill in using rhetorical styles, rhetorical taste skill, skill in interacting with rhetorical styles), and the proposed unit based on the theory of linguistic contexts in the semantic analysis of the Qur’anic text. The study tools consisted of a language economy test and a rhetorical taste test. The study tools were applied pre-study on Saturday, December 2, 2023. Then, the proposed unit was taught over five weeks, with three lessons per week, on Sundays, Mondays, and Tuesdays, during the period from Sunday, December 3, 2023, until Tuesday, January 2, 2024. Then, the study tools were applied post-study on Wednesday, January 3, 2024. The results of the study indicated the effectiveness of the proposed unit based on the theory of linguistic contexts in the semantic analysis of the Qur’anic text on developing language economy skills and skills. Rhetorical taste among first-year secondary school students. Some recommendations and proposals were presented based on the findings, the most important of which is the need to include language economy and rhetorical taste skills within the objectives of Arabic language curricula for all educational levels, with a focus on secondary education. The aim is to interpret Quranic verses for secondary school students in their linguistic and non-linguistic contexts. This aims to help students correctly understand the content of the verses and remove ambiguity in the interpretation of some Quranic verses, resulting from extracting words or sentences from their context.
Keywords: Linguistic context theory - semantic analysis - The Holy Quran - Language economy - Rhetorical taste - Secondary school students
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية