فاعلية برنامج تدريبي باستخدام تطبيق Leeloo في تنميه مهارات التواصل للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث الماجستير – قسم التربية الخاصة جامعة تبوك بالمملكة العربية السعودية

2 أستاذ التربية الخاصة المساعد جامعة تبوك بالمملكة العربية السعودية am_alatawi@ut.edu.sa

المستخلص

المستخلص:
          هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي باستخدام تطبيق Leeloo في تنمية مهارات التواصل للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد، وقد اتبعت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وتكونت عينة الدراسة من (5) تلاميذ من ذوي اضطراب طيف التوحد في المرحلة الابتدائية، بمتوسط حسابي (11,9) سنة، وانحراف معياري (0.834)، ودرجة ذكائهم ما بين (60-70) درجة على مقياس ستانفورد بينيه الصورة الخامسة. وقد استخدم الباحث استبانة لمهارات التواصل من أعداد الباحث وجلسات البرنامج Leeloo التدريبي. وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (٠,٠٥) بين متوسطات رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين القبلي والبعدي لصالح القياس البعدي على استبانة مهارات التواصل. لا وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطي رتب درجات المجموعة التجريبية في القياسين البعدي والتتبعي. وبناءً على نتائج الدراسة خرجت الدراسة ببعض التوصيات منها أهمية التطبيقات الإلكترونية بالنسبة لكل فرد في المجتمع بما في ذلك فئة ذوي الاحتياجات عامة وذوي اضطراب طيف التوحد بصفة خاصة، ويظهر ذلك من خلال العديد من التطبيقات التي تم تصميمها وبرمجتها وفق أنظمة مختلفة لخدمة الاحتياجات الضرورية لهذه الفئة وتمكينهم من تحقيق الاندماج الاجتماعي ومن ثم مساعدتهم على التواصل مع الآخرين.
الكلمات المفتاحية: مهارات التواصل، اضطراب طيف التوحد، تطبيق Leeloo.
 
 
 
 
 
 
 
 
The Effectiveness of a training program by using the Leeloo application in developing communication skills for children with Autism Spectrum Disorder
Abstract
            The current study aimed to examine the effectiveness of a training program using the Leeloo application in developing communication skills among children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The study adopted a quasi-experimental approach, and the sample consisted of five elementary school students with ASD, with a mean age of 11.9 years and a standard deviation of 0.834. Their IQ scores ranged between 60 and 70 on the Stanford-Binet Intelligence Scales – Fifth Edition. The researcher utilized a communication skills questionnaire developed specifically for the study, along with the Leeloo training program sessions. The results revealed statistically significant differences at the 0.05 level between the mean ranks of the experimental group in the pre- and post-assessments, in favor of the post-assessment on the communication skills questionnaire. However, there were no statistically significant differences between the mean ranks of the experimental group in the post-assessment and the follow-up assessment. Based on the findings, the study provided several recommendations, including the importance of electronic applications for all members of society, particularly individuals with special needs and more specifically those with Autism Spectrum Disorder. This is evident in the many applications that have been designed and programmed using various systems to meet the essential needs of this group, enabling them to achieve social integration and helping them communicate more effectively with others.
Keywords:communication skills, people with autism spectrum disorder, Leeloo applicate

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية