المستخلص هدف البحث إلى التّعرُّف على البعدين الإيماني والعلمي للتربية في فكر مصطفى محمود، ومِن ثَمّ الاستفادة التربوية من البعدين الإيماني والعلمي للتربية في فكر مصطفى محمود. وقد استخدم البحث المنهج الوصفيّ لمناسبته للموضوع من أجل الكشف عن البعد الإيماني والبعد العلمي في فكر مصطفى محمود من خلال كتاباته، وما كتب عنه من دراسات، والوصول إلى جوانب الاستفادة التربوية العملية لذلك. وقد قدّم البحث مجموعة من النتائج المهمة في كل محور تُبيّن أهمية الفكر التربوي لمصطفى محمود، والذي يمكن الاستفادة منه في مجال التربية لما له من أهمية، وبخاصة في هذا العصر الذي كثرت فيه التحديات وصعب فيه أمر التربية؛ ففي البعد الإيماني، فيمكن للتربية أن تسهم في بناء مجتمع سليم أخلاقيًا وروحيًا، قادر على مواجهة تحديات الحياة بعقلانية وإيمان عن طريق: (غرس القيم الأخلاقية من خلال الإيمان، تعزيز الاستقلالية الفكرية، تعزيز الشعور بالمسؤولية، تعزيز التراحم والتعاون الاجتماعي، التوازن بين الروحانية والعلم، تشجيع التفكر والتأمل في خلق الله). أمّا البعد العلمي، فتتجسد رؤيته الشاملة على العلاقة الوثيقة بين العلم والإيمان، ودور العلم في تشكيل الشخصية الإنسانية من خلال: (تعزيز التفكير النقدي والاستقلالية العقلية، التربية على أساس المنهج العلمي، الترابط بين العلم والإيمان، استخدام التكنولوجيا بطريقة تربوية). الكلمات المفتاحية: البعد الإيماني، البعد العلمي، مصطفى محمود.
Abstract The aim of this research is to explore the spiritual and scientific dimensions of education in the thought of Mustafa Mahmoud, and subsequently to derive educational implications from these dimensions. The descriptive method was employed due to its relevance to the topic, allowing for the examination of the spiritual and scientific aspects in Mustafa Mahmoud's writings and the studies conducted about him, leading to practical educational insights. The research presents a number of significant findings in each aspect, highlighting the importance of Mustafa Mahmoud's educational thought, which can be beneficial in the field of education, especially in this era filled with challenges to education. In the spiritual dimension, education can contribute to building a morally and spiritually sound society capable of facing life’s challenges with rationality and faith through: instilling moral values through spirituality, enhancing intellectual independence, fostering a sense of responsibility, promoting compassion and social cooperation, balancing spirituality and science, and encouraging reflection on the creation of God. In the scientific dimension, his comprehensive vision embodies the close relationship between science and faith, and the role of science in shaping human character through: enhancing critical thinking and intellectual independence, education based on the scientific method, the interconnection between science and faith, and using technology in an educational manner. Keywords: Spiritual dimension, scientific dimension, Mustafa Mahmoud.
خليل, عبد الناصر أحمد محمد, & على, بستانى على ابراهيم. (2025). البعدان الإيماني والعلمي للتربيه في فكر مصطفى محمود. مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 64(64), 187-234. doi: 10.21608/maeq.2025.457018
MLA
عبد الناصر أحمد محمد خليل; بستانى على ابراهيم على. "البعدان الإيماني والعلمي للتربيه في فكر مصطفى محمود", مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 64, 64, 2025, 187-234. doi: 10.21608/maeq.2025.457018
HARVARD
خليل, عبد الناصر أحمد محمد, على, بستانى على ابراهيم. (2025). 'البعدان الإيماني والعلمي للتربيه في فكر مصطفى محمود', مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 64(64), pp. 187-234. doi: 10.21608/maeq.2025.457018
VANCOUVER
خليل, عبد الناصر أحمد محمد, على, بستانى على ابراهيم. البعدان الإيماني والعلمي للتربيه في فكر مصطفى محمود. مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 2025; 64(64): 187-234. doi: 10.21608/maeq.2025.457018