إطار تربوي مقترح لأخلاقيات التعامل مع الذكاء الاصطناعي في المؤسسات التعليميه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم اصول التربية - كلية التربية بقنا - جامعة جنوب الوادى

المستخلص

مستخلص البـحث:
هدف البحث إلى بناء إطار تربوي مقترح لأخلاقيات التعامل مع الذكاء الاصطناعي في المؤسسات التعليمية، مستندًا إلى المنهج الوصفي من خلال مراجعة الأدبيات والدراسات السابقة ذات الصلة، وقد ركز على تحليل التحديات الأخلاقية الناشئة عن توظيف هذه التقنيات، وتحديد المبادئ الفلسفية والتربوية الأساسية المنظمة لها، إلى جانب توضيح أدوار المؤسسات التعليمية في ضمان الاستخدام الأخلاقي للذكاء الاصطناعي، وصياغة إطار مقترح بأبعاد متعددة تشمل: المؤسسي، والتربوي، والتقني، والمجتمعي، وتوصل البحث إلى أن توظيف الذكاء الاصطناعي في التعليم يتطلب مراعاة البعد الأخلاقي باعتباره ضمانة لتحقيق العدالة وصون الخصوصية، إذ إن غياب الضوابط قد يؤدي إلى ممارسات متحيزة أو غير منصفة، كما أظهرت النتائج تعدد التحديات الأخلاقية المرتبطة بهذه التقنيات، وأبرزها حماية البيانات، وتحقيق العدالة والمساواة، وضمان الشفافية في التقييم، والحد من التحيزات الخوارزمية، كذلك كشفت النتائج عن قصور الأطر التربوية الحالية في مواكبة التحولات التكنولوجية، مما يبرز الحاجة إلى بناء إطار تربوي متكامل يوجه الاستخدام المسؤول لهذه التقنيات، وفي هذا الإطار، أكد البحث على الدور المحوري للمعلم، وضرورة تزويده بالمهارات المهنية والأخلاقية للتعامل الواعي مع الذكاء الاصطناعي، وانتهى إلى إطار تربوي يرتكز على مبادئ العدالة، والشفافية، والمسؤولية، واحترام الخصوصية، وتعزيز البعد الإنساني في العملية التعليمية.
الكلمات المفتاحية: اطار تربوي، اخلاقيات، الذكاء الاصطناعي.
 
 
 
 
 
 
Proposed Educational Framework for the Ethics of Artificial Intelligence in Educational Institutions
Abstract;
The study aimed to develop a proposed educational framework for the ethics of dealing with artificial intelligence (AI) in educational institutions, adopting a descriptive methodology through a review of relevant literature and previous studies. It focused on analyzing the ethical challenges arising from the use of AI technologies, defining the core philosophical and pedagogical principles that govern their ethical utilization, and clarifying the roles of educational institutions in ensuring responsible AI integration. The proposed framework encompasses multiple dimensions, including institutional, pedagogical, technical, and societal aspects. The findings revealed that employing AI in education requires adherence to ethical considerations as a safeguard for justice and privacy, since the absence of clear regulations may lead to biased or unfair practices. The results also highlighted key ethical challenges such as data protection, fairness and equality, transparency in assessment, and reducing algorithmic bias, in addition to exposing the limitations of current educational frameworks in keeping pace with rapid technological transformations. In this context, the study emphasized the pivotal role of teachers and the necessity of equipping them with professional and ethical competencies to engage responsibly with AI. Ultimately, the research concludes with a proposed educational framework grounded in the principles of justice, transparency, responsibility, privacy, and the reinforcement of the human dimension in the educational process.
Keywords: Educational framework, ethics, artificial intelligence, teacher role, responsible use
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية