معوقات التعليم عن بعد من وجهة نظر كل من معلمى ومديرى التلاميذ ذوى الإعاقة الفكرية في مدارس الدمج في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية (تصور مقترح)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم التربية الخاصة - كلية التربية - جامعة العريش

المستخلص

مستخلص البحث:  
هدف البحث الحالي إلى التعرف على معوقات التعليم عن بعد من وجهة نظر كل من معلمى ومديرى التلاميذ ذوى الإعاقة الفكرية في مدارس الدمج في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية ، وضع تصور مقترح للتغلب على تلك المعوقات،  وتمثلت العينة فى ( 15 ) مديراً من مديري مدارس الدمج، و (35) معلماً ومعلمة بمدارس الدمج ، طبق عليهم أداة استبانة معوقات التعليم عن بعد من وجهة نظر كل من معلمى ومديرى التلاميذ ذوى الإعاقة الفكرية في مدارس الدمج في ضوء بعض المتغيرات الديموغرافية ، وتوصلت النتائج إلى لا توجد فروق دالة إحصائياً بين استجابات أفراد عينة البحث حول معوقات تطبيق التعليم عن بعد ترجع لاختلاف النوع، توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.05 في الدرجة الكلية لاستجابات أفراد عينة البحث حول معوقات تطبيق التعليم عن بعد ترجع لاختلاف التخصص والفروق لصالح تخصص التعليم العام، لا توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.05 في استجابات أفراد عينة البحث حول معوقات تطبيق التعليم عن بعد ترجع لاختلاف الوظيفة، توجد فروق دالة إحصائياً عند مستوى دلالة 0.01 في الدرجة الكلية لاستجابات أفراد عينة البحث حول معوقات تطبيق التعليم عن بعد وأبعاد (المعوقات التي تتعلق بالتلاميذ ذوي الإعاقة الفكرية، المعوقات التي تتعلق بالتعليم عن بعد بشكل عام) ترجع لاختلاف سنوات الخبرة.
الكلمات المفتاحية: معوقات، التعليم عن بعد، معلمى التلاميذ ذوى الإعاقة الفكرية، المديرين، مدارس الدمج، تصور مقترح
 
 
 

Obstacles to distance education from the point of view of each of the teachers and principals of pupils  with intellectual disabilities in the integration schools in the light 
of some demographic variables
(suggested visualization)
Abstract
    The aim of the current research is to identify the obstacles of  distance education from the point of view of each of the teachers and principals of pupils  with intellectual disabilities in the integration schools in the light of some demographic variables, and to develop a proposed vision to overcome these obstacles, and the sample consisted of (15) principals of the integration schools. And (35) male and female teachers in integration schools, a tool to identify obstacles to distance education was applied to them from the point of view of both teachers and principals of pupils  with intellectual disabilities in integration schools in the light of some demographic variables. The results concluded that there are no statistically significant differences between the responses of the research sample on the obstacles to the application of distance education due to the difference in gender. General education, there are no statistically significant differences at the level of significance of 0.05 in the responses of the research sample members about the obstacles to the application of distance education due to the difference of the job, there are statistically significant differences at the level of significance of 0.01 in the total score of the responses of the research sample about the obstacles to the application of distance education and dimensions ( The obstacles related to pupils  with intellectual disabilities, and the obstacles related to distance education in general) are due to the different years of experience.
key words: Obstacles, distance education, teachers of pupils  with intellectual disabilities, principals, integration schools, a proposed scenario

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية