الخصائص السيكومترية لمقياس الذكاء الانفعالي لدى التلاميذ ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم علم النفس التربوى - كلية التربية بقنا

المستخلص

الملخص :
هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد مقياس للذكاء الانفعالي للتلاميذ ذوى صعوبات التعلم بالمرحلة الابتدائية، والتحقق من خصائصه السيكومترية ، وتمت هذه الدراسة على عينة قوامها (65) تلميذا من  تلاميذ الصف الخامس والسادس الابتدائي ذوى صعوبات التعلم، وكان ذلك في الفصل الدراسيالثاني من العام الدراسي (2021/2022)، تم اعداد المقياس والتحقق من خاصية الصدق عن طريق صدق المحتوى، صدق المفردات ، كما تم التحقق من الاتساق الداخلي للمقياس عن طريق حساب معامل ارتباط بيرسون بين "درجات المفردات والابعاد التي تنتمى إليها – درجات الأبعاد الفرعية للمقياس – درجات كل بعد بالدرجة الكلية للمقياس" ، كما تم التحقق من خاصية الثبات عن طريق حساب معامل الفا كرونباخبالأبعاد الفرعية، وطريقة التجزئة النصفية وقد تم التحقق من صدق المقياس واتساقه وثباته من خلال برنامجspss اصدار 26  . وأشارت نتائج الدراسة أن مقياس الذكاء الانفعالي يتمتع بمؤشرات صدق واتساق داخلي وثبات مقبول تتفق مع الخصائص السيكومترية للاختبار النفسي الجيد، وان المقياس بصورته الحالية ملائم للاستخدام في مجتمع هذه الدراسة.
الكلمات المفتاحية:الخصائص السيكومترية ، الذكاء الانفعالي ، التلاميذ ذوى صعوبات التعلم.
 
 
 
Psychometric Properties of Emotional Intelligence scale For Learning Disabilities Students in Primary Stage
Abstract:
This study aimed to prepare a scale of Emotional IntelligenceFor Learning Disabilities Students in Primary Stage, and verify its psychometric properties. This study was conducted on a sample of (65) students of thefifth and Sixth grades in primary stage with learning disabilities , and that was in the second semester of the academic year (2021/2022), the scale was prepared The validity of the property was verified by Content validity,Vocabulary validity and the internal consistency of the scale was verified by calculating the Pearson correlation coefficient between “the degrees of the items and the dimensions to which they belong – the degrees of the sub-dimensions of the scale - the degrees of eachdimension in the total degree of the scale”, and the property of reliability by calculating Cronbach's alpha coefficient for sub-dimensions andSplit-Half Method¸. Thereliability and the validity of the scale have been checked along  with its coordination using the Spss application version 26.
The results of the study indicated that Emotional Intelligence scale has an accepted indicators of validity internal consistency, and reliability that are consistent with the psychometric properties of a good psychological test, and that the scale in its current form is suitable for use in the community of this study.
Key words:psychometric properties, Emotional Intelligence, student
With learning disabilities.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية