دور القيادة الأخلاقية لدي رؤساء الأقسام العلمية في تحقيق التعاطف التنظيمي: دراسة ميدانية بجامعة جنوب الوادي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الادارة التعليمية والتربية المقارنة - كلية التربية بقنا

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلي التعرف علي الإطار الفكري للقيادة الأخلاقية وإلقاء الضوء علي الإطار الفكري للتعاطف التنظيمي، وإلقاء الضوء علي واقع القيادة الأخلاقيةوالتعاطف التنظيمي لدي رؤساء الأقسام العلمية بجامعة جنوب الوادي من وجهة نظرأعضاء هيئة التدريس, تقديم مجموعة من التوصيات لدور القيادة الأخلاقية لدي رؤساء الأقسام العلمية في تحقيق التعاطف التنظيمي: دراسة ميدانية بجامعة جنوب الوادي, استخدم البحث المنهج الوصفي بتطبيق استبانة على عينة تضمنت (300) من أعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي، وتوصل البحث إلي مجموعة من النتائج من أهمها: جاءت الدرجة الكلية للاستبانة عالية، حيث جاء محور القيادة الأخلاقية بأبعاده الستة (النزاهة, التوجه نحو الاستدامة, توضيح الدور, توجه أعضاء هيئة التدريس, مشاركة السلطة في صنع القرار, والإنصاف) بدرجة تحقق عالية, وجاء محور التعاطف التنظيمي بأبعاده الثلاثة(التعاطف السلوكي, التعاطف المعرفي, والتعاطف الوجداني) بدرجة تحقق عالية أيضًا ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوي (0.01) تبعًالمتغيرات(طبيعة الكلية) لحساب الكليات الإنسانية النظرية, متغير(الرتبة الأكاديمية) لحساب (المدرس, والأستاذ المساعد),متغير السنكان لحساب (30- 40 سنة), ومتغير عدد سنوات الخبرةكانلحساب (10-15 سنة)، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية تبعًا لمتغير الجنس, ووجود علاقة ارتباطية بين أبعاد القيادة الأخلاقية والتعاطف التنظيمي عند مستوى (0.01). وانتهي البحث بتقديم التوصيات اللازمة لدور القيادة الأخلاقيةلدي رؤساء الأقسام العلمية في تحقيق التعاطف التنظيمي: دراسة ميدانية بجامعة جنوب الوادي.
الكلمات المفتاحية: القيادة الأخلاقية – التعاطف التنظيمي – جامعة جنوب الوادي.
 
 
 
 
 
 
The role of Ethical leadership among heads of scientific departmentsand its role in achieving organizational Empathy: a field study at South Valley University
Abstract:
The current research aims to identify the intellectual framework of ethical leadership and shed light on the intellectual framework of organizational Empathy, and to shed light on the reality of ethical leadership among the heads of scientific departments and its role in achieving organizational Empathy: a field study at South Valley University, from the point of view of the sample, presenting a set of recommendations for the role of The ethical leadership of the heads of scientific departments in achieving organizational Empathy: a field study at South Valley University. The research used the descriptive approach by applying a questionnaire to a sample that included (300) faculty members at South Valley University. The research reached a set of results, the most important of which are: The total score of the questionnaire High, where the ethical leadership axis came with its six dimensions (integrity, orientation towards sustainability, role clarification, faculty members orientation, Authority participation in decision-making, and fairness) with a high degree of verification, and the organizational Empathy axis came with its three dimensions (behavioral empathy, cognitive empathy, and Affective empathy) with a high degree of achievement as well, and the presence of statistically significant differences at the level (0.01) according to the variables, according to the (The nature of the college) variable It was for the faculties of humanitarian theory, (academic rank) for the account of (Lecturer, assistant professor), age, h. SAP (30-40 years), the number of years of experience for the account (10-15 years), and there are no statistically significant differences according to the gender variable, and there is a correlation with the dimensions of ethical leadership and organizational empathy at the level of (0.01). The research ended with providing the necessary recommendations for the roleethical leadership among the heads of scientific departments in achieving organizational Empathy: a field study at South Valley University.
Keywords: ethical leadership - organizational Empathy - South Valley University.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية