تطبيق تقنية البلوك تشين(Block chain) بالتعليم الجامعي في كل من ألمانيا وإستونيا وإمكانية الافاده منه في مصر ( دراسة مقارنة )

نوع المستند : المقالة الأصلية

10.21608/maeq.2024.394742

المستخلص

المستخلص
       هدف البحث إلى التعرف على تقنية البلوك تشين في التعليم الجامعي بألمانيا وإستونيا, وإمكانية الإفادة منها في مصر وذلك من خلال التعرف على تطبيق تقنية البلوك تشين في أداء الجامعات بألمانيا والتعرف على أفضل المشروعات في تقنية البلوك تشين في الجامعات بها واستخدم البحث المنهج المقارن كمسار منهجي شامل يحتوي على مداخل متنوعة للمعالجة التربوية المقارنة, والذي يتبع الخطوات التالية: الوصف, التفسير, المقارنة, التعميم. وقد توصل البحث إلى أهمية تطبيق تقنية البلوك تشين في التعليم الجامعي في ظل الثورة الصناعية الرابعة, وأهمية تطوير المنهج الجامعي بما يناسب متطلبات العصر وأيضًا تعزيز برامج إعداد الطلاب بتقنية البلوك تشين, وتقديم العديد من المشروعات ذات الصفة بالتقنية, وتوفير مراكز للابتكارات متعلقة بالبلوك تشين, واعتبار التقنيات الرقمية مدخلاً من المداخل الهامة للتنمية الاقتصادية والاجتماعية، على اعتبار أن التعليم  مسالة أمن قومي لأي مجتمع من المجتمعات, وتعزيز مفهوم التطبيقات الذكية والثورة الصناعية الخامسة من خلال هذه التقنيات في المدارس والجامعات, وإنشاء هيئة عامة لمحو الأمية المعلوماتية على مستوى الجامعات والمكتبات العامة، يتم فيها تبادل الخبرات المختلفة بين الجامعات والمكتبات العامة في مجال محو الأمية المعلوماتية.
 الكلمات المفتاحية: تقنية البلوك تشين, التعليم الجامعي
 
Abstract
The research aimed to identify Blockchain technology in university education in Germany and Estonia, and the possibility of benefiting from it in Egypt, by identifying the application of Blockchain technology in the performance of universities in Germany and identifying the best projects in Blockchain technology in universities there. The research used the comparative approach as a methodological path. It is comprehensive and contains various approaches to comparative educational treatment, which follows the following steps: description, interpretation, comparison, and generalization. The research concluded the importance of applying Blockchain technology in university education in light of the Fourth Industrial Revolution, and the importance of developing the university curriculum to suit the requirements of the times, as well as strengthening student preparation programs with Blockchain technology, presenting many projects of a technical nature, and providing centers for innovations related to Blockchain, Considering digital technologies as an important input to economic and social development, considering that education is a matter of national security for any society, and promoting the concept of smart applications and the fifth industrial revolution through these technologies in schools and universities, and establishing a general body for information literacy at the level of universities and public libraries, Various experiences are exchanged between universities and public libraries in the field of information literacy
 
Keywords: Blockchain technology, University education.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية