الدور التربوي للأسرة السعودية في تنمية المهارات الأساسية المتوسطة لدى أفرادها من وجهه نظر الآباء والأمهات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية التربية - جامعة القصيم

10.21608/maeq.2024.394753

المستخلص

ملخص الدراسة
هدفت هذه الدراسة إلى الوقوف على المهارات الأساسية المتوسطة التي ينبغي أن يلم بها أفراد الأسرة من وجهة نظر الخبراء، والتعرف على واقع الدور التربوي للأسرة السعودية في تنمية المهارات الأساسية المتوسطة لدى أفرادها من وجهة نظر الآباء والأمهات في منطقة القصيم، والكشف عن الفروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05بين متوسطات استجابات العينة تعزى: لمستوى الدخل(مرتفع، متوسط، منخفض) والجنس(آباء وأمهات) واستخدمت الدراسة أسلوب دلفاي لحصر تلك المهارات، والمنهج الوصفي المسحي للتعرف على الواقع والفروق فيه؛ واستخدمت الاستبانة المفتوحة والاستبانة المغلقة أدوات للدراسة؛ وكانت ابرز النتائج: التوصل لمجموعة من المهارات الأساسية المتوسطة التي ينبغي أن يلم بها أفراد الأسرة من وجهة نظر الخبراء، كما تبين أن واقع الدور التربوي للأسرة السعودية في تنمية المهارات الأساسية المتوسطة لدى أفرادها من وجهة نظر الآباء والأمهات في منطقة القصيم كان متحققاً بدرجة متوسطة؛ وبالنسبة للمحاور الفرعية فقد جاء في الترتيب الأول المهارات التقنية الأساسية المتوسطة بدرجة تحقق عالية، ثم المهارات المنزلية الأساسية المتوسطة بدرجة تحقق متوسطة، ثم المهارات الاقتصادية الأساسية المتوسطة بدرجة تحقق متوسطة، ثم المهارات الصحية الأساسية المتوسطة بدرجة تحقق متوسطة، وفي الأخير مهارات التنظيف والصيانة الأساسية المتوسطة بدرجة تحقق متوسطة، كما تبن أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى 0.05 بين متوسطات استجابات العينة تعزى: لمستوى الدخل(مرتفع، متوسط، منخفض)، ولكن بالنسبة لمتغير الجنس(آباء وأمهات) فقد وجدت فروق لصالح الأمهات؛ وقدمت الدراسة عدداً من التوصيات، والمقترحات.
الكلمات المفتاحية: أسرة، تنمية، الدور التربوي، السعودية، المهارات الأساسية المتوسطة
 
The Saudi Family’s Educational Role in Developing Intermediate Basic Skills to its Members from the Parents’ Viewpoint
Prepared by:
Dr. Fahad Saleh Al Hodhaif
Associate Professor of Educational Foundations, College of Education, Qassim University
Email: alhodhaif@qu.edu.sa
Abstract
This study aimed to identify the intermediate basic skills that family members should be familiar with from the point of view of experts. It also aimed to identify the reality of the educational role of the Saudi family in developing intermediate basic skills to its members from the point of view of parents in the Qassim region. Additionally, it aimed to find out whether there are statistically significant differences, at 0.05 level, in the sample’s response averages due to income level (high, middle, and low) and sex (male and female parents). The Delphi method was used to determine these skills. The descriptive survey method was used to identify reality and its differences. The open questionnaire and the closed questionnaire were used as tools for the study. The main results indicate reaching a set of intermediate basic skills that members of the family should be familiar with from the point of view of experts. It also became clear that the reality of the educational role of the Saudi family in developing intermediate basic skills to its members from the point of view of parents in the Qassim region was achieved to a moderate degree. As for the sub-axes, the intermediate basic technical skills achieved first place with a high degree of achievement; then the intermediate basic household skills achieved a moderate degree of achievement; then the intermediate basic economic skills achieved a moderate degree; and then the intermediate basic health skills achieved a moderate degree. Finally, intermediate basic cleaning and maintenance skills achieved a moderate degree. There were no statistically significant differences, at 0.05 level, in the sample’s responses due to income level (high, medium, and low), but with regard to the sex variable (parents), differences were found in favor of mother parents. The study presented a number of recommendations and suggestions.
Keywords: family, development, educational role, Saudi Arabia, intermediate basic skills

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية