المستخلص هدف البحث الحالي إلى التعرف على واقع دور جامعة جنوب الوادي في تنمية رأس المال الفكري لدى طلاب الدراسات العليا بجامعة جنوب الوادي على ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة، من وجهة نظر أفراد عينة البحث، بالإضافة إلي الكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة البحث التي تعزى إلى متغيرات (النوع، الكلية، المرحلة الدراسية، الحصول على دورات تدريبية في الذكاء الاصطناعي)، واستخدم البحث المنهج الوصفي بشقيه المسح والتحليل، والذي يقوم باستخدام الاستبانة كأداة لجمع البيانات، وطُبِّقت على عينة عشوائية عددها (214) طالبًا وطالبًة من طلاب الدراسات العليا (الماجستير والدكتوراة)، وتوصل البحث إلى عديد من النتائج منها: أن واقع دور جامعة جنوب الوادي في تنمية رأس المال الفكري لدى طلاب الدراسات العليا على ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة جاء (متوسطاً)، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية حول (واقع دور جامعة جنوب الوادي) وفقًا لمتغير (النوع) و(الكلية) و(المرحلة الدراسية) على الأبعاد جميعها، بالإضافة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية وفقًا لمتغير (الحصول على دورات تدريبية في مجال الذكاء الاصطناعي)، وخلص البحث بتصور مقترح لتفعيل دور جامعة جنوب الوادي في تنمية رأس المال الفكري لدي طلاب الدراسات العليا على ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعة، من خلال أهمية توفير بيئة تعليمية وبحثية محفِّزة لتطوير مهارات طلاب الدراسات العليا للابتكار المعرفي التكنولوجي في البحث العلمي معتمدة على التقنيات الحديثة للثورة الصناعية الرابعة لتنمية رأس المال الفكري لدى طلاب الدراسات العليا وفقًا لتوجيهات الجامعة في هذا المجال، مع توفير وسائل الاتصال الحديثة والشبكات الداخلية بها؛ للارتقاء بأفكار طلاب الدراسات العليا داخل الجامعة لتلبية متطلبات الثورة الصناعية الرابعة. الكلمات الافتتاحية: الدور – رأس المال الفكري في السياق الجامعي – متطلبات الثورة الصناعية الرابعة.
The Role of South Valley University in developing The Intellectual Capital of Postgraduate Students In light of The Requirements of Fourth Industrial Revolution. Abstract The current research aims to identify the reality of the role of South Valley University in developing intellectual capital among graduate students at South Valley University in light of the requirements of the Fourth Industrial Revolution, from the point of view of the research sample members, in addition to revealing statistically significant differences between the average responses of the research sample members attributed to the variables (gender, college, academic stage, obtaining training courses in artificial intelligence). The research used the descriptive approach with its two parts, survey and analysis, which uses the questionnaire as a tool for collecting data, and it was applied to a random sample of (214) male and female graduate students (master's and doctorate). The research reached several results, including: The reality of the role of South Valley University in developing intellectual capital among graduate students in light of the requirements of the Fourth Industrial Revolution came (average), in addition to the absence of statistically significant differences regarding (the reality of the role of South Valley University) according to the variables (gender), (college) and (academic stage) on all dimensions, in addition to the existence of statistically significant differences according to the variable (obtaining training courses in the field of artificial intelligence). The research concluded With a proposed vision to activate the role of South Valley University in developing the intellectual capital of graduate students in light of the requirements of the Fourth Industrial Revolution, through the importance of providing a stimulating educational and research environment to develop the skills of graduate students for technological cognitive innovation in scientific research based on modern technologies of the Fourth Industrial Revolution to develop the intellectual capital of graduate students according to the university’s directives in this field, while providing modern means of communication and internal networks in it; to advance the ideas of graduate students within the university to meet the requirements of the Fourth Industrial Revolution. Keywords: The Role - Intellectual capital in the university context - Requirements of the Fourth Industrial Revolution.
امبابى, شيماء رمضان توفيق, محمود, محمد جابر, & هلال, ناجى عبد الوهاب. (2025). دور جامعة جنوب الوادي في تنمية رأس المال الفكري لدى طلاب الدراسات العليا على ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعه. مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 63(63), 195-257. doi: 10.21608/maeq.2025.435989
MLA
شيماء رمضان توفيق امبابى; محمد جابر محمود; ناجى عبد الوهاب هلال. "دور جامعة جنوب الوادي في تنمية رأس المال الفكري لدى طلاب الدراسات العليا على ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعه", مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 63, 63, 2025, 195-257. doi: 10.21608/maeq.2025.435989
HARVARD
امبابى, شيماء رمضان توفيق, محمود, محمد جابر, هلال, ناجى عبد الوهاب. (2025). 'دور جامعة جنوب الوادي في تنمية رأس المال الفكري لدى طلاب الدراسات العليا على ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعه', مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 63(63), pp. 195-257. doi: 10.21608/maeq.2025.435989
VANCOUVER
امبابى, شيماء رمضان توفيق, محمود, محمد جابر, هلال, ناجى عبد الوهاب. دور جامعة جنوب الوادي في تنمية رأس المال الفكري لدى طلاب الدراسات العليا على ضوء متطلبات الثورة الصناعية الرابعه. مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 2025; 63(63): 195-257. doi: 10.21608/maeq.2025.435989