تصميم قاموس إلكتروني تكيفي قائم على لغة الإشارة وقراءة الشفاه لتنمية مهارات مراقبة الفهم اللغوي والقراءة الإسقاطية لدى التلاميذ الصم بالمرحلة الابتدائيه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم المناهج وطرق التدريس - كلية التربية بقنا - جامعة حنوب الوادى

المستخلص

ملخص الدراسة.
      هدفت الدراسة إلي الكشف عن فاعلية تصميم قاموس إلكتروني تكيفي قائم علي لغة الإشارة وقراءة الشفاه لتنمية مهارات مراقبة الفهم اللغوي والقراءة الإسقاطية لدى التلاميذ الصم بالمرحلة الابتدائية ، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في على التعرف على مفهوم مراقبة الفهم اللغوي وأهميته للتلاميذ الصم في المرحلة الابتدائية، ودوره في تنمية المهارات اللغوية للصم، وتحقيق الاندماج المجتمعي لهم، وأهم مهارات مراقبة الفهم اللغوي للصم في المرحلة الابتدائية، والقراءة الاسقاطية من حيث تعريفها ، ومهاراتها ، وأهميتها للصم ، القاموس الالكتروني التكيفي القائم علي لغة الإشارة وقراءة الشفاه، من حيث كيفية بناءه، وكيف يمكن توظيفه في تنمية المهارات اللغوية للصم، ثم المنهج التجريبي التربوي، لقياس العلاقة السببية بين المتغيرات المستقبلية (تصميم قاموس إلكتروني تكيفي قائم علي لغة الإشارة وقراءة الشفاه) والمتغيرات التابعة ( تنمية مهارات مراقبة الفهم اللغوي - مهارات القراءة الاسقاطية) لدي التلاميذ الصم بالمرحلة الابتدائية، وتكونت مجموعة الدراسة من 23 تلميذ وتلميذة من التلاميذ الصم بمدرسة الأمل للصم وضعاف السمع بمحافظة قنا، استخدمت الدراسة التصميم التجريبي المجموعة الواحدة ذات القياسين القبلي والبعدي، وتكونت مواد الدراسة من قائمة بمهارات مراقبة الفهم اللغوي (مهارة فهم معاني الكلمات والتعبيرات الاصطلاحية داخل النص، مهارة فهم المعني العام للنص، مهارة فهم العلاقات بين الأفكار داخل النص، مهارة التعامل مع الأجزاء غير المفهومة داخل النص، مهارة الاستدلال اللغوي والتقويم، مهارة التكيف مع السياق اللغوي للنص)، وقائمة بمهارات القراءة الإسقاطية ( مهارة تحليل المكونات الداخلية للنص، مهارة فك الرموز وتحويل الكلمات إلي وإشارات، مهارة نقد وتقييم النص المقروء، مهارة تنمية الخيال والإبداع اللغوي والقدرة علي التنبؤ، مهارة إعادة سرد النص المقروء بلغتهم الخاصة)، وتصميم قاموس إلكتروني تكيفي قائم علي لغة الإشارة وقراءة الشفاه، وتكونت أدوات الدراسة من اختبار مراقبة الفهم اللغوي، ومقياس القراءة الاسقاطية، وقد تم تطبيق أدوات الدراسة قبليا يوم السبت الموافق 29 مارس 25، تم تدريس البرنامج لتلاميذ المجموعة التجريبية خلال خمسة أسابيع بواقع أربع حصص أسبوعيًا أيام " الأحد – الإثنين – الثلاثاء - الأربعاء"، خلال الفترة من يوم الاحد 31 مارس 2024 حتى يوم الأربعاء 1 مايو 2024.، وتدريس البرنامج القام علي القاموس الإلكتروني التكيفي خلال الفترة من يوم الاحد 30 مارس 2025 حتى يوم الأربعاء 14 مايو 2025، ثم تم تطبيق أدوات الدراسة بعديًا يوم الخميس الموافق 15 مايو 2024، وأشارت نتائج الدراسة إلي فاعلية القاموس الإلكتروني التكيفي القائم علي لغة الإشارة وقراءة لشفاه في تنمية مهارات مراقبة الفهم اللغوي والقراءة الاسقاطية لدى التلاميذ الصم بالمرحلة الابتدائية وقد تم تقديم بعض التوصيات والمقترحات وفقاً للنتائج التي تم التوصل إليها أهمها إنتاج قاموس إلكتروني إشاري للتلاميذ الصم، يتم تعميمه علي جميع مدارس الامل للصم وضعاف السمع يساعد على تيسير عملية التواصل بين الصم وغيرهم من أفراد المجتمع، ويدعم النمو اللغوي والمعرفي والاجتماعي للصم،  ويعزز من اندماجهم في الحياة العامة، ويساهم في تلبية احتياجاتهم المختلفة والتعبير عن مشاعرهم، تضمين مهارات مراقبة الفهم اللغوي والقراءة الإسقاطية ضمن مناهج اللغة العربية للتلاميذ الصم وضعاف السمع في جميع المراحل التعليمية، مع التركيز على مساعدة التلاميذ علي فهم النصوص المكتوبة واستيعابها بشكل أفضل،  وتنمية قدرتهم على الربط بين المعلومات الجديدة والمعلومات السابقة، وتطوير مهارات التفكير النقدي لديهم ، وتعزيز مهارات التواصل لديهم.
الكلمات المفتاحية: القاموس الإلكتروني التكيفي ـ لغة الإشارة ـ قراءة الشفاه ـ ـ بيئة التعلم التكيفيةـ مراقبة الفهم اللغوي ـ القراءة الإسقاطية ـ التلاميذ الصم.
 
summary
The study aimed to reveal the effectiveness of designing an adaptive electronic dictionary based on sign language and lip reading to develop the skills of monitoring linguistic comprehension and projective reading among deaf students in primary school. The study used the descriptive-analytical approach to identify the concept of monitoring linguistic comprehension and its importance for deaf students in primary school, its role in developing the linguistic skills of the deaf, and achieving their social integration. It also identified the most important skills of monitoring linguistic comprehension for the deaf in primary school, and projective reading in terms of its definition, skills, and importance for the deaf. The adaptive electronic dictionary based on sign language and lip reading, in terms of how it is constructed, and how it can be employed in developing the linguistic skills of the deaf, then the educational experimental approach, to measure the causal relationship between the future variables (designing an adaptive electronic dictionary based on sign language and lip reading) and the dependent variables (developing the skills of monitoring linguistic comprehension - projective reading skills) among deaf students in primary school. The study group consisted of 23 male and female deaf students at Al-Amal School for the Deaf and Hard of Hearing in Qena Governorate. The study used the experimental design of one group with two pre- and post-test measurements. The study materials consisted of a list of linguistic comprehension monitoring skills (the skill of understanding the meanings of words and idiomatic expressions within the text, the skill of understanding the general meaning of the text, the skill of understanding the relationships between ideas within the text, the skill of dealing with incomprehensible parts within the text, the skill of linguistic inference and evaluation, the skill of adapting to the linguistic context of the text), a list of projective reading skills (the skill of analyzing the internal components of the text, the skill of decoding and converting words into signs, the skill of criticizing and evaluating the text read, the skill of developing imagination, linguistic creativity and the ability to predict, the skill of retelling the text read in their own language), and the design of an interactive electronic dictionary based on sign language and lip reading. The study tools consisted of a linguistic comprehension monitoring test and a projective reading scale. The study tools were applied pre-test on Saturday, March 29, 2024. The program was taught to the students of the experimental group over five weeks, with four lessons per week, Sunday, Monday, Tuesday and Wednesday, during the period from Sunday, March 31, 2024, until Wednesday, May 1, 2024. The program was taught based on the electronic dictionary. The interactive study was conducted during the period from Sunday, March 30, 2025, to Wednesday, May 14, 2025. The study tools were then applied remotely on Thursday, May 15, 2024. The study results indicated the effectiveness of the interactive electronic dictionary based on sign language and lip reading in developing the skills of monitoring linguistic comprehension and projective reading among deaf students in the primary stage. Some recommendations and proposals were presented based on the results reached, the most important of which is the production of an electronic sign dictionary for deaf students, to be distributed to all Al Amal Schools for the Deaf and Hard of Hearing. This dictionary helps facilitate communication between the deaf and other members of society, supports the linguistic, cognitive, and social development of the deaf, enhances their integration into public life, contributes to meeting their various needs and expressing their feelings, and includes the skills of monitoring linguistic comprehension and projective reading within the Arabic language curricula for deaf and hard of hearing students at all educational levels, with a focus on helping students better understand and comprehend written texts, developing their ability to link new information to previous information, developing their critical thinking skills, and enhancing communication skills. They have.
Keywords: Interactive electronic dictionary, sign language, lip reading, interactive learning environment, language comprehension monitoring, projective reading, deaf students.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية