الخصائص السيكومترية لمقياس اضطراب ضغوط ما بعد الصدمة لدى معلمي المرحلة الاعداديه

نوع المستند : المقالة الأصلية

المستخلص

المستخلص:
هدف البحث الحالي إلى إعداد مقياس اضطراب ضغوط ما بعد الصدمة لدى معلمي المرحلة الإعدادية والتحقق من خصائصه السيكومترية، حيث تكونت عينة البحث من (80) معلمًا، (40معلمًا، و40معلمة)، من معلمي المرحلة الإعدادية بإدارة إسنا التعليمية، ممن تراوحت أعمارهم ما بين(30- 45) عامًا، بمتوسط عمري (38,14) عامًا، وانحراف معياري (1,12)، وقد تم استخدام مقياس اضطراب ضغوط ما بعد الصدمة لدى معلمي المرحلة الإعدادية (إعداد الباحثة)، كما استخدمت الأساليب الإحصائية التالية: معامل الاتساق الداخلي، معامل ألفا كرونباخ، وتوصلت نتائج البحث إلى أن مقياس اضطراب ضغوط ما بعد الصدمة لدى معلمي المرحلة الإعدادية يتمتع بدرجة مرتفعة من الصدق والثبات، ويصلُح للتطبيق على معلمي المرحلة الإعدادية بدرجة عالية من الثقة.
الكلمات المفتاحية: الخصائص السيكومترية – اضطراب ضغوط ما بعد الصدمة - معلمي المرحلة الإعدادية. 
 
 
 
 
 
 
Abstract        
The research aimed to prepare a scale of post-traumatic stress disorder among middle school teachers and verify its psychometric properties. The research sample comprised of (80) teacher (40 male and 40 female) middle school teachers in the Esna Educational Administration. Their ages ranged between (30-45) years, with mean age (m=38.14) years, and standard deviation (sd=1.12). The research adopted a scale for post-traumatic stress disorder among middle school teachers (prepared by the researcher) and the following statistical methods: internal consistency coefficient, Cronbach’s alpha coefficient. The results showed that the scale Post-traumatic stress disorder among middle school teachers is highly validity and reliability. Thus, it is appropriate for middle school teachers with a high degree of confidence.
key words: Psychometric characteristics - post-traumatic stress disorder – middle school teachers.                    
          

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية