المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على واقع ودرجة توافر متطلبات تحسين الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي في ضوء التحول الرقمي، ومعوقات توافرها، والكشف عن الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين متوسطات استجابات أفراد العينة تبعا لمتغيري (طبيعة الكلية-الرتبة الأكاديمية)، ومن ثم إعداد تصور مقترح لتوفير هذه المتطلبات، واتبعت الدراسة المنهج الوصفي بشقيه المسحي والتحليلي وطبقت أداة الدراسة (الاستبانة) على عينة من أعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي بالكليات النظرية والعملية بالجامعة قوامها (290) عضو هيئة تدريس، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أهمها: أن درجة التوافر الكلية لمتطلبات تحسين الإنتاجية العلمية بجامعة جنوب الوادي في ضوء التحول الرقمي من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس جاءت )منخفضة( وبمتوسط حسابي قدره( 2.58) حيث جاءت المعوقات في الترتيب الأول بدرجة توافر (متوسطة) وبمتوسط حسابي قدره(2.67)، تلتها في المرتبة الثانية المتطلبات البشرية بدرجة توافر (متوسطة) بمتوسط حسابي قدره2.65) (، وبدرجات توافر (منخفضة) جاءت كل من: المتطلبات التقنية في الترتيب الثالث بمتوسط حسابي قدره(2.58)، والمتطلبات الإدارية والتشريعية في الترتيب الرابع بمتوسط حسابي قدره (2.55)، وفي الترتيب الخامس والأخير جاءت المتطلبات المالية بمتوسط حسابي قدره(2.45)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى((0.05 بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير طبيعة الكلية حول واقع توافر المتطلبات المالية والبشرية، بينما توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى(0.05)بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير طبيعة الكلية حول توافر المتطلبات التقنية، والإدارية والتشريعية، ومعوقات التحسين لصالح الكليات(النظرية)، وتوجد فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات استجابات أفراد عينة الدراسة عند مستوى (0.01) تعزى لمتغير (الرتبة الأكاديمية) لصالح فئة (المدرس). الكلمات المفتاحية: الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس، التحول الرقمي.
Requirements for Enhancing the Scientific Productivity of Faculty Members at South Valley University in Light of Digital Transformation Abstract: The study aimed to identify the current status and extent of availability of the requirements for improving the scientific productivity of faculty members at South Valley University in light of digital transformation, as well as the obstacles hindering their availability. It also sought to uncover statistically significant differences between the mean responses of the study sample based on the variables of (college type – academic rank), and to develop a proposed framework for providing these requirements. The study adopted the descriptive methodology in both its survey and analytical forms. The study tool (questionnaire) was applied to a sample of faculty members at South Valley University, comprising both theoretical and practical colleges, with a total of (290) faculty members.The study reached a set of findings, the most important of which are:The overall availability level of the requirements for improving scientific productivity at South Valley University, from the perspective of faculty members, was low, with an average mean of (2.58). Obstacles ranked first with a moderate availability level and a mean of (2.67), followed by human requirements in second place, also with a moderate availability level and a mean of (2.65). The following requirements were found to have low availability levels: technical requirements ranked third with a mean of (2.58), administrative and legislative requirements ranked fourth with a mean of (2.55), and finally, financial requirements ranked fifth with a mean of (2.45).Furthermore, the results showed no statistically significant differences at the level of (0.05) between the mean responses of the study sample attributable to the variable of college type regarding the availability of financial and human requirements. However, statistically significant differences at the level of (0.05) were found between the mean responses attributable to the college type variable regarding the availability of technical, administrative, and legislative requirements, as well as improvement obstacles, in favor of theoretical colleges. Additionally, statistically significant differences were found at the level of (0.01) between the mean responses attributable to the variable of academic rank, in favor of the lecturer rank. Keywords: Scientific productivity of faculty members, digital transformation.
محمد, نهاد محمود رمضان. (2025). متطلبات تحسين الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي في ضوء التحول الرقمى. مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 64(64), 562-693. doi: 10.21608/maeq.2025.457031
MLA
نهاد محمود رمضان محمد. "متطلبات تحسين الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي في ضوء التحول الرقمى", مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 64, 64, 2025, 562-693. doi: 10.21608/maeq.2025.457031
HARVARD
محمد, نهاد محمود رمضان. (2025). 'متطلبات تحسين الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي في ضوء التحول الرقمى', مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 64(64), pp. 562-693. doi: 10.21608/maeq.2025.457031
VANCOUVER
محمد, نهاد محمود رمضان. متطلبات تحسين الإنتاجية العلمية لأعضاء هيئة التدريس بجامعة جنوب الوادي في ضوء التحول الرقمى. مجلة العلوم التربوية - کلية التربية بقنا, 2025; 64(64): 562-693. doi: 10.21608/maeq.2025.457031